Etiketter

søndag 13. desember 2020

Desemberlys

 Desember er over oss med alt som følger med. Egentlig er jeg glad for at vi kan begynne å se slutten på 2020. Håper på bedre lykke for oss alle i 2021. I år har jeg gått til innkjøp av kunstig juletre og planlegger et ordentlig Disney-juletre. Helt overpyntet. Jeg har allerede pyntet det endel, men er langt fra ferdig enda. Har blitt veldig inspirert av Laura som har youtube kanalen "Garden Answer".


Snøen har kommet og gått - og for å være helt ærlig - så er jeg engentlig glad for det. Det er slettes ikke godt for plantene med barfrost, men det har ikke vært veldig kaldt enda. Stort sett har det holdt seg mellom +2 og -2. Jeg har enda snøen i vår/sommer friskt i minne. Litt til jul vil jeg gjerne ha, men skal klare meg uten hvit jul også.

Det har vært helt nydelig lys ute de siste dagene. Selv om det ikke er helt dagslys, så er det godt å være ute og ganske spesielt å gå i skogen uten snø i desember.

Det kjentes ikke ut som det var helt tele i jorden heller. Dette er rett ved siden av der jeg bor.
 

Ganske isete, så jeg måtte gå ved siden av stien.


Hagen er i vinterhvile og staudepottene er lagt over på siden. Det er lett å se at det trengs litt mer busker og trær. Det er bare det at jeg er livredd for skygge. Skygge betyr kaldt her hos meg. Selv skyggeplantene trives best i sola. Strukturen begynner å komme på plass.
Jeg må også tenke på snødeponiet som ligger her ved verandaen og helt bort til drivhuset. Snøen går vanligvis helt opp til glassene på verandaen. Trær må derfor vokse fort for å nå over snøen så de ikke blir brukket hver vinter.

I drivhuset står nå bare planter og overvintrer i beskyttet miljø. Det blir ikke til at jeg sitter der noe særlig. Det er for kaldt.


 Rose de Rescht står med knopper (med lus) i drivhuset. Jeg knep av knoppene, sånn at rosen går ordentlig i dvale. Men det sier litt om klimaet denne vinteren. Det har vært veldig mildt.

 

Det er måne midt på dagen. Det er vel derfor det kalles polar night på engelsk - det er ikke ordentlig dag.


 
Vestsiden av drivhuset skal få en oppshining til sommeren. Jeg må ha et vindu ståene åpent for at det ikke skal bli for høy luftfuktghet inne i drivhuset. Hansarosa i forgrunnen.

 


Mary Rose står med en enslig liten rose i rosebedet. I fjor var hun dekket med 1,5 meter snø på denne tiden. Jammen er det forskjell fra år til år!


 
Er veldig fornøyd med de nye bedene jeg har snekret sammen. Nå blir det spennende å se hva som overlever vinteren når snøen igjen forsvinner til våren.

Nå venter jeg bare på at sola skal snu. Det er slitsomt å stå inne i kunstig lys dag ut og dag inn. Derfor er det ekstra viktig å komme seg ut i helgene og nyte det lille av lys som er - og få litt frisk luft.
Får gå og pakke inn litt mer julegaver 😊.

Fortsatt god advent til alle som er innom og leser. Nå er det snart også tid å begynne å bestille frø som skal såes snart. Gleder meg allerede!

Lena🌼





10 kommentarer:

  1. Flere aldeles nydelige bilder i dette innlegget :-)
    Jeg har også et par mndr uten sol om vinteren pga et fjell som stenger for sola.
    For høy luftfuktighet i drivhuset er et problem hos meg også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martin.
      Tusen takk :)
      Ja det blir mye kondens på innsiden hvis jeg ikke sørger for luftsirkulasjon. Plantene i drivhuset trenger ikke ekstra varme heldigvis.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena! Spennende og morsomt å se bilder fra Tromsø og fra hagen din. Vakre bilder. Jeg ønsker meg en engelsk vinter. Det er så himla deilig å slippe snø. Neste mandag snur sola. Det skal bli så godt å få tilbake lyset. For noen år siden hadde vi skikkelig barfrost, og det tok knekken på mange brunsnegler og egg.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne.
      Så hyggelig at du synes det - jeg er jo så superkritisk selv. Ja engelsk vinter hadde vært noe, da hadde jeg sluppet å tenke på snødeponier og andre ting som innskrenker mulighetene mine.
      Håper skikkelig mange snegler stryker med nå :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena!

    Så merkelig at du også har en sånn mild vinter hos deg. At det er sånn her er ikke så uvanlug. Jeg savner snøen litt, men bare litt. Nydelige bilder!
    Jeg kjøpte kunstig juletre i fjor med snø på, og er så fornøyd. Jeg pyntet det i går, og det er hyggelig med ekstra lys inne nå.
    Kos deg i førjulstiden!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Ja alt er visst merkelig i år. Håper ting går mer tilbake til normalt neste år. Selv om jeg kunne tenke meg litt mindre snø enn det vi vanligvis pleier å ha - hvis jeg får velge :)
      Kunstig juletre er nok kommet for å bli hos oss også - lett å pynte og ryr ikke. Selv om det gjør litt vont i hagehjertet mitt med sånn kunstige ting.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  4. Får litt julestemning av å se på bildene dine, her er det bare regn og vind. Forstår godt hva du mener med kald skygge, og at planter har bedre av å stå i sol enn i kald skygge. Sånn er det her også. Der det er skygge tror jeg det må være flere herdighetssoner høyere. Lykke til med juletreet, her blir det fersk gran med forhåpentligvis tynne, bøyelige greiner. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Så koselig!! :)
      Ja da skjønner du skyggeskrekken min - altså ikke helt ubegrunnet da - siden du (i din klimasone) kjenner på det samme. Men jeg må nok prøve å trosse den likevel.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  5. Helt utrolig at det er snøfritt hos deg! Jeg bor i et "snøhøl" på Østlandet, og her er det bare noen flekker med snø (masse i høyden, da). Mørketidslyset er vakkert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Ja det er smått utrolig med tanke på hvordan det var i fjor. Men så var heller 2019/2020 vintere ganske unormal da. Synes det er helt greit sånn som dette :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...