Etiketter

fredag 30. april 2021

Vårvinter


 Jeg sliter seriøst på denne tiden av året. Vårbildene florerer på instagram og facebook. De fleste graver i jord - bare ikke jeg (føles det som). Våren uteblir, selv om vi hadde tendenser i midten av april.
Så kom vinteren hardt tilbake med minusgrader både på dagtid og på natten. Nå setter jeg min lit til slutten av neste uke. Jeg prøver å si til meg at om fire uker - i slutten av mai - da vil jeg iallefall kunne begynne våronna ute. Men da er jeg allerede en månde etter H7 i sør Norge. Ikke morro - selv om jeg VET at man ikke skal sammenligne......

Men denne er et skikkelig lyspunkt!! Endelig har jeg funnet en ferskenfarget rose som burde være herdig i min hage. En duftende spinosissima rose med navn 'Prairie Magic'. Tilsendt fra Hesleberg gartneri i Asker.
 
Foreløpig står den i drivhuset før den skal få komme ut.

Der er det voldsomt med action og i år har jeg faktisk greid å ikke ta livet av en masse planter med overvanning. Gjødslet med gjødselvann har jeg også gjort. Noe det har vært mangevare av tidligere - jeg har rett og slett gjødslet for lite. 

Dahlia 'Arabian Night' har dannet de føste knoppene. For at jeg i det hele tatt skal få dahliaene til å blomstre, må jeg få de igang inne i drivhuset - for når jeg flytter de ut står de bare og sturer (selv om jeg avherder de) og begynner ikke å blomstre før i september. Sikkert fordi sommeren ikke er varm nok.
 
Morelltreet har begynt blomstringa og jeg er ute i drivhuset hver dag og pollinerer det med pensel. Mulig jeg trenger et tre til for krysspollinering for i fjor kastet det fruktene - og jeg vet ikke hvorfor....

 
Lønnen har nå slått ut bladene sine helt. Den når nå helt opp i taket i drivhuset. Funderer på om jeg skal tørre å plante den ut....

 
Svarthyllen var jeg spent på om den greide seg i barfrosten i drivhuset i vinter. Men den ser da ut til å ha det helt fint!

 
Rosa Romanze så jeg i dag har en roseknopp allerede!

 
Jeg har sådd masse Coleus/ Praktspragle og Zinnia i år også. Gleder meg til å plante alle plantene ut i bedene.

Rundt den 24 april ble vi lurt til å tro at vinteren var over. Det spirte med forsiktige stauder og tupipaner i de få flekkene som hadde tint frem.
 
 
Antakelig en påskelilje til venstre og en peon tittet forsiktig opp
 
Kystkviterosa begynte å tro at det var vår allerede 24 april. Håper den ikke fryser skuddene sine - for denne står ute.
 
 
Tulipanene er i ferd med å få farge og jeg tenker at de skal avherdes litt før de skal få stå på verandaen og gi meg litt farge i alt det grå og hvite. De tåler mye kulde har jeg erfart.
 
 28 april.
Ute ser det enda sånn ut - eller det et helt hvitt nå. Vi fikk nemlig gleden av å få ekstra 40 cm på ettpar dager.😡
 
På den positive siden- så er det fremdeles myyyye mindre snø enn i fjor. Men akkumulert har vi fått 140 cm snø i april.
 
Nå er det rett før plumeriaen blomstrer. Alle de tre greinene danner blomsteremner. Det er helt fantastisk😍. Gleder meg til stua blir fylt med blomsterduft. Det gjelder bare å vanne og gjødsle den nok sånn at den utvikler flest mulig blomster.

Så det er da ikke bare elendighet, men været blir jeg bare ganske enkelt frustrert over. Snødybden i dag er 97 cm ved målestaven ved værvarslinga.  Det skal enda snø konstant noen dager til....og da håper jeg på noen skarve plussgrader.

Ønsker alle ei riktig god helg,
Lena🌻


12 kommentarer:

  1. Hei Lena! 'Praerie Magic' er noe av det vakreste jeg har sett av roser. Jeg vet at jeg har sagt det mangfoldelige ganger, det er så imponerende hva du får til. Husker ikke akkurat for øyeblikket hva den rekordboka heter, men der bør du inn. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne.
      Det betyr veldig mye at du sier det - du kan dine saker når det gjelder hage. Jeg prøver så godt jeg kan med det utgangspunktet jeg har -og det ligger jo en aldri så liten utfordring i det også. Det liker jeg :)
      Du må prøve Prairie Magic - den kalles visst også Prairie Peace.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena!
    Det er så imponerende det du driver med, og alle i din landsdel burde få drivhus på grønn resept :)
    Nydelig rose, og Hesleberg er et fantastisk gartneri. De pakker og sender alt mulig. Jeg har også kjøpt mye derfra.
    De snømengdene du fortsatt har hadde gjort meg veldig deprimert. Jeg lengter hele vinteren etter våren, og når det går tregt her blir jeg utålmodig 🤔
    Vinteren er ikke helt slutt her heller, for det var -2,6 i natt igjen...
    Men det er tross alt bagateller å regne mot 97 cm med snø. Hva slags lønn er det du har i drivhuset? Svarthyll tåler mye ja. Jeg har også begynt å gjødsle mye mer enn før, og det gir resultater.
    Lykke til med den kommende våren!
    Trøsteklem fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Jeg kan ikke blir deprimert (selv om jeg blir frustrert av og til). Jeg liker jo litt utfordringen det er å få til noe i dette klimaet.
      Ja enig at vi skulle hatt drivhus på grønn resept :)
      Den store lønnen er to lønner tvunnet sammen; 'Bloodgood' og 'Osakazuki'.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena

    'Prairie Magic'er en superflot sag, den er jo udviklet på Morden forsøgsstationen i Canada. og har en fjerdedel Rosa arkansana i sig - den ser man ikke ofte - den lyder ideel til dine forhold!
    Kan godt forstå at du godt vil have forår nu - de lover et vejrskifte om en uges tid - vi får se!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten.
      Det ble værskifte - du fikk rett! :)
      Jeg er veldig spent på Prairie Magic neste år - se den i full blomst. Den bør kunne greie seg her hos meg ja.
      He ei flott uke,
      Lena

      Slett
  4. Nånstans, läst tror jag, har jag hört att dahlian behöver vissa ljusförhållanden för att blomma och därför lär det inte spela jättestor roll vad vi gör. Jag förodlar mina för att rädda de nya små skotten från sniglarna. Men trots det så börjar de stora dekorativdahliorna blomma väldigt sent.

    Trist med snön och särskilt om ni redan hade börjat se våren i antågande. Då blir det dubbelt trist tänker jag.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina.
      Nå har mange av dahliaene begynt å blomstre - heldigvis. Ok da forstår jeg hvorfor dekorativdahliaene begynner å blomstre så sent. De skal da få stå litt lengre i drivhuset :)
      Jeg blir utålmodig om våren, men det er ikke uvanlig å få snø både i april og mai. Heldigvis hadde vi mye mindre snø enn i fjor.
      Ha ei flott uke,
      Lena

      Slett
  5. Jeg tror du skal til at sammenligne dig med andre polar-gartnere i stedet for at kigge så meget på Facebook og Instagram. Jeg tænker ikke der kan være mange på dine breddegrader der har gang i så megen have- og drivhusdyrkning nu, som du har, og det er jo bare så flot alt sammen!

    God arbejdslyst fremover!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Det rare er at vi er ganske mange på mine breddegrader :) som er hagegale. Mange har drivhus - fordi vi trenger det for å dyrke, men jeg er nok litt over gjennomsnittet interessert he he.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  6. Fysj, så mye snø!

    Du må da være den eneste i Tromsø som har plumeria. Det er imponerende hva du får til!

    Black Lace har overvintret i Bodø også. Den "vanlige" svarthyllen har stått ute i hele vinter, og frosset tilbake helt ned til bakken, men den kommer også på nytt nå.

    Hva heter tulipansorten? Den var utrolig fin, og jeg har god erfaring med at de med grønne blader ytterst blomstrer lenge.

    Ha en fin ny måned! Håper snøen tiner fort!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Vi er to - for jeg gav vekk en plante til ei dame - men jeg vet ikke om hun har fått den til å overleve og blomstre. De trenger syyyykt mye vann og næring. Det tok ei stund (noen år) før jeg fattet hvor mye.
      Jeg husker ikke navnet på tulipansorten desverre.
      Den vanlig svarthyllen har overintret i potte under verandaen i flere år nå, men i sommer skal jeg prøve å finne en plass til den i hagen. Jeg vil tro den vil trives bedre i jorda. Black Lace tror jeg skal få en vinter til i drivhuset. Må se hvor mye den legger på seg i sommer.
      Ha ei flott ny uke,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...