Etiketter

søndag 28. august 2022

Høsten er kommet

 Høsten er definitivt her. Det er dugg på glasspanelene på verandaen om morgenen og kveldene er blir veeeeldig mørke. Vi hadde noen veldig fine sommerdager etter at vi kom tilbake fra Alicante, Spania. Men nå er høstregnet definitivt over oss. Vi får bare håpe at vi enda kan få noen fine høstdager i september også, men nå er det egentlig bare å begynne å tenke på å rydde bed og snart ta opp dahliaknoller. Det er meldt ned i 3-4 grader om natta noen dager til uka.
Jeg skal ta opp alle poteter og i år skal jeg forvelle grønnsaker og fryse de.
I år har faktisk endel planter og roser blomstret av! Det er jo helt unikt. Det har ikke skjedd så lenge jeg kan huske. Sist gang vi hadde tilsvarende sommer var i 2013 - så det er ikke HVER DAG vi har en god sommer. Hadde det ikke blitt i år - så tror jeg at jeg hadde gitt opp hele hagegreia - eller i allefall tonet det ned masse. Jeg fikk jo nesten ikke til noenting. I år har sommerblomstene blomstret allerede i juli og rosene har også blomstret siden begynnelsen av juli. Da er alt så mye, mye morsommere.


Ny av året er dahlia 'Joey Winnie'. Endelig begynte den å blomstre.
Jeg er jo svak for ferskenfargede blomster og roser. Så det var også stas når...

'Penhill Watermelon' også åpnet sin første blomst

 

Peonen 'Coral Charm' innngår i samme fargespekteret og er bare helt nydelig. Det er litt sentblomstrende, så jeg prøver å få tak i sorter som er mer tidligblomstrende.

 

 

I tillegg til ferskenfargene er jeg også veldig glad i roser med mørke, fydlige farger.

Som foreksempel 'Munstead Wood'. Jeg trodde den hadde dødd i vår, men så kom den fra rota og har blomstret masse. Litt sent, men det er jo naturlig når den må begynne helt på nytt. Den plantet jeg ut i 2018 - og har greid seg her i H7 siden!

 

          'William Shakespeare' er em annen Austinrose med mørk, nydelig farge og god duft.


Jeg er også glad i mørk bladverk som skaper kontrast til det grønne. Jeg har også lært fra youtube videoene til Laura i 'Garden Answer' at man skal prøve å ha bladverk som går i gulgrønt, blågrønt, grønt og rødlig - for da oppnår man en spesiell dybde i bedene. Det stemmer også når man ser hagen hennes. Problemet er bare å finne planter som er herdige nok til å kunne gi den effekten. Ingen sak for de som bor i lavere soner.

Sommerplanter som oljeplante/ricin gir de mørke, store bladene og den vokser kjempefort og blir stor


Heuchera, eller alunrot er også planter som kan tilføre den røde fargen i bedene. Jeg har også plantet blærespirea, eller physocarpus opulifolius for den samme effekten.

Her er strandkattehalen i samspill med ricin og peon.
Det er vanskeligere å finne busker med blå og gule blader. Noen alunrot har gule blader og noen hosta med blågrønne blader. 

 

Jeg har plukket bukett etter bukett med erteblomster. Det er så luksus! Det er enda flere buketter å hente ute.

I år begynte den orange liljen å blomstre en måned tidligere enn i fjor! Det skal sies at jeg flyttet den til et sted som antakelig er litt varmere/lunere og har litt mer konstant sol (når det er sol).



Jeg plantet rosa 'Romanze' ut i hagen i fjor. Den har stått i potte og overvintret i drivhuset i mange år. Den bruker alltid å være en av de første til å blomstre i drivhuset, men ute var den veldig sen i år. Kanskje den trenger litt tid på å etablere seg, eller så vil den være en av de sene hvert år.


Den lyser i allefall opp i bedet der den står nå. Heldigvis tåler den styrtregnet vi har nå ganske godt.



Jeg er så fornøyd med det "nye" området bak drivhuset. Plenen har spirt godt og det er blitt grønt. Man kan begynne å se hvordan det vil bli tilslutt. Nå skal bare plantene få vokse seg store - noe som gjerne tar 2-3 sesonger her i arktisk H7.




Jeg har plantet storkenebb (geranium) 'Rozanne' under den hvite syrinen. Jeg tror det kan bli fint når den vokser seg til. Så blir det plantet crocus og andre vårløker innimellom.

Det nye området sett fra verandaen.

 

 Så fikk jeg flyttet komposten og begynt å fylle den. Da er det gjort. Nå kan jeg begynne å forberede fundament til mitt lille hageskur der komposten tidligere sto.
Den skal rammes inn mer sånn at den ikke er til skjemsel for naboene.



Jeg er så utrolig fornøyd med at jeg fikk til hageblåbæra. Buskene har produsert ganske bra til å være første året. Nå har jeg nesten spist alle.


Avslutter med løvemunn 'Appleblossom'. Den er bare så nydelig. Den skal jeg så flere av neste år og prøve å få de plantet ut tidligere sånn at de kommer seg i gang. Småplantene har en tendens til å bli stående i pluggene sine og plages.

Det hadde vært herlig med noen fine og varme høstdager også, men skal vel ikke forlange mer nå når vi har hatt en god sommer.

Ha det godt alle,

Lena.




6 kommentarer:

  1. Hei Lena,
    Huff, det var da tidlig å få høst alt nå! Vi liker de samme fargene i hagen, og det er morsomt å lese om hvilke farger en skal bruke i hagen. De har jeg brukt her uten å vite om det 😁
    Nydelige farger på dine dahlia. Jeg liker også ferskenfarge blomster. Hvis du titter innom bloggen min får du se en ny solhatt jeg kjøpte nå i sommer. Jeg vet ikke om den overlever, men den måtte jeg bare prøve. Imponerende 'Munstead Wood' hos deg. Den tåler åpenbart mer enn hva en skulle tro. 'Ambridge Rose ' er også en rose du kan prøve hos deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Ja høsten kom brått. I forrige uke var det 20 varmegrader - i natt var det 3,5 på det kaldeste.
      Skulle så gjerne ha fått til solhatter, men de vil seg ikke helt. Selv etter en rekordsommer så har de såvidt utviklet blomsterknopper nå - og nå blir det kaldt og da er det for sent.
      Mange roser er mye mer herdig enn antatt - men så er de heller ikke utprøvet i kysklima i Nord Norge.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Det er tidligt du skal forberede dig på efterår, men det er jo betingelserne der hvor du bor. Til gengæld er det dejligt du har haft sådan en fin sæson i haven, og alle dine planter og projekter ser ud til at være lykkedes! Jeg er så imponeret over dit nye ovale område, som også ser knald-godt ud oppe fra verandaen. Godt du nåede så meget på den korte sommer!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Ulla!
      Ja jeg er fornøyd med at jeg fikk utrettet så mye i sommer. Vi har hatt den beste sommeren siden tidlig på 60-tallet. Hele 25 dager over 20 grader. Sist gang var i 2013. Det har selvsagt plantene respondert på - skikkelig gøy å se.
      Da er det egentlig greit at det begynner å bli høst - kan liksom ikke forvente mer i år.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Du har jo mye fint da, og det nye området ble også veldig fint, godt at du fortsetter med hage. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg.
      Tusen takk, ble fornøyd selv også. Ja man må ha en opptursommer for at motet skal holde seg oppe. Det fikk jeg i år. Så da er det bare å håpe på at "suksessen" med været gjentar seg :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...