Etiketter

onsdag 21. desember 2022

Vintersolverv! Fra nå av altså….

 

Eeeeeendelig snur sola  selv om det enda tar endel uker før vi merker noe særlig forandring, så er vissheten om at det nå bare blir lysere helt vidunderlig. Nå har jeg bare en dag igjen på jobb før juleferie så skal jeg ha drøye 14 dager fri før jeg begynner igjen 9 januar. Nå håper jeg på deilige skiturer i det lille dagslyset som er de neste to ukene.

Jeg hadde tenkt at jeg skulle ta ned juletreet (plastikk) og pynte det i midten av desember men tiden gikk fra meg og jeg har enda ikke fått tatt det ned fra loftet. Denne høsten og førjulsvinteren har bare føket avsted i en himla fart. Jeg kjøpte tre svibler og ei julerose i går. De står nå enda innpakket i gangen. Det går jammen ikke fort med juleforberedelsene. Jeg fikk faktisk laget en krans til å henge på ytterdøra. Der er jo ikke så verst da.

Nå har vi endelig fått endel snø, men det har vært faretruende lite snø lenge. Vi hadde mye kulde ei stund (til å være på kysten) - ned i -10 grader flere dager. Med vinden i tillegg så blir det mange effektive kuldegrader. Jeg prøvde å måke så mye snø opp over buskene og rosene som jeg fikk til. Nå er de heldigvis mer nedsnødd. Vi har også hatt mye fint lys i desember. Det er jo ikke så mange spennende "hageting" å ta bilde av her i arktis på denne tida. Derfor blir det også litt stille på denne tida.
Jeg har bestilt masssssssssse stemorfrø denne gangen. Tenker det er de perfekte plantene for mitt klima. De er fine på våren, på sommeren og på høsten. Og de første frøene med chili og paprika må i jorden nå i romjula tenker jeg.

Det er ikke alltid jeg husker på å se ut vinduet og se om det er nordlys. Det gjorde jeg en lørdag for noen uker siden - og hev på meg klær og gikk vekk fra lysforurensningen og opp mot skihytta på toppen av øya. Nordlyset var ikke sterkt, men likevel vakkert.

Begge bildene over er tatt mot Kvaløya.

Det var relativt månelyst den kvelden😀

 

 

Adventsstjerna har jeg da i allefall fått hengt opp i det minste.

 

Det er fint å se at pergolaen utgjør en så fin struktur i hagen nå på vinteren. Jeg tror det blir flere sånne, bare litt mindre.



Noen flere vinterbilder fra hagen...



Kunstig og ekte mørketidslys💖




Prøver å beskytte rosene ved å hyppe snøen rundt de. Snøen er den beste isolasjonen.



Drivhuset har fått et lite juletre til pynt.

 

Nå er det på tide å begynne å måke opp gangveiene til drivhuset igjen. Er spent på hva vinteren bringer av snømengder. I fjor slapp vi ganske billig unna. Snøen (snødeponiet) ligger jo ofte helt opp til glassene på verandaen. Det er alltid like spennende å se om jeg klarer å holde gangveiene åpne eller om jeg må kapitulere.
Jeg har flyttet all fuglematen ut i drivhuset. Jeg har hatt det under verandaen tidligere, men det tror jeg tiltrakk seg mus. Det skal vi IKKE ha noe av, så nå har jeg alle fuglefrøene i helt tette bokser og passer på å ikke søle noe når jeg fyller opp.

🎄Fortsatt god advent og førjul🎄🎅
Lena.





10 kommentarer:

  1. Hei Lena
    Nordlyset er så vakkert hos deg, og mer julelys behøver du jo ikke? 😊
    Min bror har helt dilla på nordlys, og er ute midt på natten og tar bilder.
    Den hender at det kommer nordlys her i sør også. Ja, endelig er det vintersolverv i dag ja, og da går vi igjen mot lysere tider. Pergola er så fint i hagen din ja. Her har vi så langt fått 25 cm med snø, men i kveld så regner det. Da blir det plutselig fryktelig glatt. Jeg har fuglematen i kjelleren, og i tette plastbokser som deg. Jeg søler litt med vilje så det blir litt mat til mus, ekorn og skjærer også 😊
    God jul til deg og dine, Lena!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Vi fikk mus inn i huset. Jeg vet ikke om det var fordi jeg hadde sølt endel under verandaen. Så nå er jeg forsiktig med å søle. Jeg vet at sjæra søler veldig mye frø utover uansett så det blir til alle.
      Her er det egentlig ganske lite snø - bare 27 cm. Men ingen er bekymret. Det kommer da nok etterhvert 😊. Jeg er glad det ikke regner vekk igjen. Regnet kan komme og vaske bort snøen i april og mai.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
    2. Fine bilder av nordlys hos deg og bildene fra ditt område.

      Ønsker deg en fredelig julehelg og godt nytt hageår!

      Slett
    3. Hei.
      Tusen takk. Det er jo ikke så mye blomsterbilder å kunne presentere nå - men lyset er fint i allefall.
      God jul til deg også,
      Lena

      Slett
  2. Det er fine billeder du præsterer deroppe i vintermørket! Ønsker dig en dejlig jul og en en rigtig god juleferie!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Tusen takk og god jul til deg nede i lyset også :)
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena! Jo, det er mange spennende bilder fra mørketida. Det er spennende å lete etter lys i mørket. Nydelige bilder fra vinterhagen.
    God jul! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne.
      Godt Nyttår og godt nytt hageår!
      Ja jeg har mer og mer greit å sette pris på mørketida - og godt er det. Istedet for å fokusere på det negative, så greier jeg nå mer å mer å se lyset som er disse to månedene. Og så går det jo ganske fort at det lysner.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  4. Så flott nordlys, det er det ikke så ofte vi har her, og enda sjeldnere at vi legger merke til det. Dørkrans har jeg som regel aldri tid til å lage, så jeg har en ferdig som jeg tar ned fra loftet. Tiden går fort, ha en fortsatt fin julefeiring, så deilig med mye fri, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg.
      Tusen takk. Ja det gjelder bare å huske på å se ut for det kommer like fors som det forsvinner igjen.
      Jeg laget krans i år, men det blir ikke hvert år. Er ikke alltid like inspirert :)
      Ønsker det et riktog godt nytt år og et godt hageår.
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...