Etiketter

mandag 21. november 2022

Novemberlys

 

 Da er vi godt over midten av november. Hagen har gått inn i vinterdvale og det er lite hagearbeide å utføre. Jeg har allerede bestilt masse frø til neste sommer. Og som vanlig går jeg bananas på nettsidene. I år har jeg bestilt noen nye dahlia fra Syverud Gård.
Jeg har satt alle pottene med vårløker inn under verandaen der de står tørt og terracottakrukkene er sikre. Jeg vil helst beholde de lenge uten at de sprekker. Andre planter i potter står nå under verandautspringet og unngår forhåpentligvis alt for mye væte fra regn og snø.
Det har vært noen fantastiske dager i det siste med nydelig lys. I dag entret vi mørketida og sola var bare over horisonten et kort øyeblikk. I morgen ser vi den ikke mer på to måneder. Det lille vi hadde av snø i slutten av oktober forsvant. Nå har vi et hvitt lag av rim og det er ganske kaldt med ned mot -4. Skiløperne i familien lengter etter snø og synes det er skrekkelig urettferdig at det kommer snø på øst-og sørlandet og ikke her.
Jeg fikk meg en liten Oslotur og fikk med meg de 18 varmegradene som var lørdag den 12 - og ei drøy uke senere er det snøkaos! Snakk om kontraster.

 Utsikt fra kaia rett utenfor jobben på fredagsmorgen. Ikke et fnugg av filter - bare helt nydelig.

 


Lørdag var jeg ute og sjekket hvordan det sto til i drivhuset. Det var første gangen på 14 dager at jeg hadde sett hagen i dagslys siden jeg var i Oslo forrige helg. Det er mørkt når jeg drar på jobb og mørk når jeg kommer hjem.
Det var på tide å slå av varmen. Jeg har hatt den stående på ca 5 grader. Derfor blomstrer Hansaland rosen enda så fint. Deilig med litt farge 💖

Drivhuset på lørdag, med varme på og i de siste solstrålene. På søndag, med varmen avslått og uten sol.

 

New Dawn hadde faktisk åpnet ei rose til tross for at det var 19 november og det har vært kuldegrader lenge. Men for alt jeg vet kan den ha stått sånn lenge. Jeg har som sagt ikke sett hagen i dagslys på 14 dager.

 

Her står alle løkpottene trygt og tørt forvart under verandeaen. Så da er det bare å vente på våren.

I år prøver jeg å ha hengepilen ute i ly under verandaen. Har laget lokk til potta sånn at den holder seg så tørr som mulig. Jeg prøver å herde den sakte men sikkert. Forrige vinter sto den i drivhuset. Her står agnbøk, bøk, syrin, thuja og div andre planter.

 


Med sånt vær blir det naturligvis nordlysaktivitet. Det varierer veldig i styrke og kan plutselig dukke opp og like plutselig forsvinne.



Den nye gressovalen vises tydelig med rimfrosten. 

Sola lyser opp rimet.

 

 

isorse

 

Spaserte en tur i lysløypa rundt Prestvannet på toppen av øya på søndag og fikk med oss de siste solstrålene for 2022.










In the spotlight....



Utsikten fra verandaen i går ettermidag




Vakker mørketidspynt på fasader nede i sentrum😍




Avslutter med samme motiv som jeg begynte med. Tatt på fredag 18 rett mot sør ca 08:25.

Ha ei fortsatt god uke dere - her har vi gått i hi 😄

⛄Lena.




15 kommentarer:

  1. Fine bilder fra november naturen hos deg i Tromsø.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er lett å ta fine bilder når det er sånt fint lys :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Det är nästa hi här också! Det är bara vitlöken som ska i jorden men först behöver gårdagens snö töa bort. Du har väldigt fina blickfång i trädgården i de första bilderna. Och visst är det vackert med snöklädda fjäll nu när vintern närmar sig med stormsteg.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina.
      Heldigvis er hvitløken i jorden for lenge siden hos meg for nå er det ordentlig frost i jorden. Nå håper jeg det kommer litt snø som kan legge sin beskyttende dyne over plantene.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Godt du fik set din have og drivhuset i årets sidste sollys. Det er fantastiske billeder du har taget!
    Det må være dejligt at vide du har gjort alle forberedelser til vinteren færdige. Så kan du godt krybe i hi og hygge dig med julen!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Tusen takk! Ja det er ikke ofte jeg får sett hagen i dagslys lengre - bare hver helg :)
      Det er godt med alt som er gjort. Jeg så faktisk at det var komme snø i Danmark også - men ikke her!
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  4. Hei Lena!
    Så vakre bilder du viser! Akkurat nå er det mer snø her enn hos deg.
    Din utsikt fra verandaen er jo helt magisk! Mørketidspynten er veldig fin. Det kan de snart begynne med her også, for november uten snø er en temmelig mørk og dyster.
    Ja, det er i grunnen helt ok å gå i hi nå. Vekk meg i mars måned 😂

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Tusen takk! det er lett å finne fine motiver nå med dette lyset.
      Ja jeg liker ordet mørketidspynt. Det trenger ikke være julepynt liksom. Vi trenger litt ekstra lys når det er så mørkt.
      Jeg regner med at vi tar dere fort igjen når det kommer til snømengder :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  5. Nydelig lys, for ikke å snakke om nordlyset. Vi har vært heldige å hatt litt vintervær her også, ikke snø, men noen få kuldegrader og sol, men fra i morgen er det meldt regn igjen, og oppi sju varmegrader om natten. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg.
      Ja det har vært magisk de siste ukene, tørt og kaldt. Men vi trenger litt snø for å isolere marka litt sånn at telen ikke når til Kina. Jeg regner med at dere har satt pris på litt tørt vær dere også. Det varierer jo ikke så mye mellom varmt og kaldt her.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  6. Hei Lena! Det er et magisk lys rett før lyset forsvinner. Fantastisk! Husker det spesielt da lyset kom tilbake. Da vi stod andektige og så mot sør. Det er lykke! Prestvannet studentboliger har jeg mange minner fra. De hadde mørkerom til å fremkalle bilder. Det ble en del sene netter der. Det er himla deilig at nå klarer utelivet seg selv. Nå kan vi få i nye ideer, leke med papir og blyant og planlegge.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ps: Wintervold er litt av et navn!

      Slett
    2. Hei Anne.
      Hehe - Wintervold - ja den kan være voldsom vinteren :))!!
      Jeg kan tenke meg du har noen fine minner fra studietida her i Tromsø :). Ja lyset har vært magisk de siste ukene og ikke vanskelig å finne fine motiver. Nå kan man jo knipse i vilden sky og trenger ikke mørkerom for å fremkalle bildene. Det har skjedd endel på den fronten de siste tiårene.
      Gleder meg voldsomt til å se sola rødme i skyene igjen i januar. Den måneden tar omtrent aldri slutt!
      Jeg er allerede i gang med å planlegge 2023 sesongen. Kan nesten ikke vente!
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  7. Hei. Hvor har du kjøpt hengepilen? Her i nord? De hadde noen veldig små eksemplarer på Hageland i fjor og forleden år. Spent på om du får den til å overleve ute.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Astrid.
      Beklager at jeg ikke har svart før - så ikke kommentaren før nå.
      Jeg tok stikling av en hengepil i Botanisk hage i Oslo for to-tre år siden. Den greide seg ute under verandaen i fjor vinter, men frøs endel tilbake. Jeg skal plante den ut i jorda til sommeren hvis den overlever en vinter til.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...