Etiketter

søndag 14. januar 2024

Årskavalkade del 1

 Da er enda et år gått og det er tid for å oppsummere (hage)året igjen. Årene synes jeg bare går fortere og fortere. Det har jeg sikkert sagt før også. Det beste er at jeg synes mørketiden blir lettere- i motsetning til det som er vanlig med alderen. Jeg har vel vært inne på forklaringsmodeller på det også tidligere :).

Jeg har prøvd å begrense bildene for hver måned, men det er skikkelig vanskelig når jeg kommer til sommermånedene. Spesielt i år når hagen var fantastisk og været ville være behelpelig både til meg og plantene. Tenk om vi hadde hatt det sånn hvert år?


JANUAR

Er alltid uendelig lang og mørk - etter alt alle julelysene er tatt ned. Det er spesielt den siste halvdelen av måneden som er uendelig. Dagene er ca 1 time lang før det blir mørkt igjen, og er det overskyet så er det ikke dagslys i det hele tatt.

7 januar kan det se ut som det er lyst - i allefall midt på dagen (12.41)

 19 januar er sola over horisonten (15 jan), men ikke helt over fjellene. Lyset er vakkert.

FEBRUAR

Det tar enda endel uker ut i februar før det begynner å ordentlig hjelpe med dagslys. I år tok jeg sats og sådde stemorsblomster til den store gullmedaljen. Det skulle vise seg at jeg sådde litt for tidlig og alt for mye. Så i år blir det sådd senere og færre planter😊


Så ble det skikkelig mildvær og veldig mye snø regnet vekk. Julerosa min begynte å utvikle knopp. Andre steder her, med litt mildere klima, blomstret faktisk julerosene!


 Jeg håpet at vi kanskje ikke skulle få så mye snø denne vinteren.......

 

MARS

 

.....men neida....

men måneden ble innholdsrik med Oslotur, skirenn i Holmenkollen og møte med Gerd Ellen Ottesen i Hagespiren Podkast. Drivhussesongen blir også innledet de siste dagene i mars - for da er det kul på veggene i planterommet.

og Odd claudiussen kom med sine treffsikre tegninger om værsituasjonen i Tromsø

Mia og hennes skivenninne Sigrid med Johannes Høsflot Kæbo

 



APRIL

Mia ble intervjuet på TV under Nord Norsk mesterkap. Det er jo litt stas for mamma såklart 😊

April bringer alltid med seg nydelige skiturer og perfekte løyper


Stemorsblomstene blomstret og det var for tidlig å begynne å avherde de enda


Drivhusteltet kom opp og jeg kaldsådde endel grønnsaker for første gang. Det blir jeg å gjøre mere. Staudefrøene jeg sådde og satte ut i snøen spirte også fint.

 De første vårtegnene viste seg ute hos meg 25 april. Jeg har aldri hatt snøklokker før, så dette var veldig stas. De blomstret på den lille halve kvadratmeteren som hadde tint frem. Nede i byen, nede ved sjøen, blomstret både krokus og snøstjerner.


 Julerosa som hadde knopp i februar, blomstret 29 april. Det er ganske tidlig hos meg. Og jeg er superglad for alt som trosser snø og kulde.


MAI

Mai kan være en sykt frustrerende måned. Det er liksom vår, men mye vinter likevel enda. Det var det i år også. Jeg begynte å avherde stemorsblomster sånn at jeg kunne få plantet de ut i potter. Problemet er bare at det må ikke være for mye frost sånn at terracottapottene sprekker - så jeg må liksom vente litt.

 

 

 

Vi fikk endelig tatt konfirmasjonsbilder av Mia - på ski i bunad - selvsagt.🎿 


 Tulipanene i potter i drivhuset kommer jo tidlig i gang og jeg må sette de ut sånn at de ikke blomstrer av med en gang. Men så deilig det er med farger!!


14 mai er snøen tint såpass mye at jeg kan sette ut pottene - og rett etter dukker irisen 'Katherine Hodkin' opp. Enda en tidlig løkvekst som er høyst velkommen





Og så var det veldig stas å få være med i Hageguiden sin mai utgave.

 

I slutten av måneden begynte også trærne å føle på av det var vår. Sveitservieren 'Helvetica' åpnet sine små dunnøster


JUNI

Årets juni begynte som vanlig supertrasig. Og jeg tenkte, at nå blir det dritt hele denne sommeren også - pessimist som jeg er.

De første små spirene på stauder begynte å komme opp men jeg sprang rundt med fiberduk og prøvde å redde ting fra å ikke blåse sund eller fryse ihjel.

Heldigvis hadde jeg avtalt med min engelske venninne Ann å dra på hagetur der borte. Så da jeg fikk litt sommer noen dager med deilige 27-28 grader mens vi vandret rundt på Sissinghurst Castle Gardens og Great Dixter. To ikoniske hager. 

2 juni

  

Det ble tid for påske og pinseliljer, men de tidlige tulipanene blomstret samtidlig

 

 Det begynte å bli grønt og fint - og fargerikt💙💚💛💜 Jeg håper den tulipanen til venstre kommer tilbake. Det var usedvanlig vakker - jeg husker bare ikke hva den heter.

 
Denne kombinasjonen likte jeg også spesielt godt. 
 

 Morellene ble spiseklare i drivhuset.

Siste halvdelen av juni ble helt utrolig fin og stauder og busker vokste så det knaket. Det mangler aldri på fuktighet i jorden her så jeg slipper å vanne så mye. Jeg fikk også begynt på endel av prosjektene mine denne sommeren.

 

Great Dixter Gardens.

Cristopher Lloyds hage.

 De klassiske Tudor husene.

 

 The long herbaceous border.

 

 Sissinghurst Castle Gardens

Vita Sackville-West og Harold Nicholdsons hage. Nå er det The National Trust som eier og driver av begge hagene.

  De karateristiske tånene er noen av få bygninger som er igjen av hele slottet


Bilder fra den berømte hvite hagen - The White Garden.




Jeg har presentert disse hagene i tidligere blogginnlegg hvis noen vil se. Det var en stor opplevelse å se disse hagene selv. Jeg har jo sett både bilder og film fra de tidligere, men det er noe eget å se selv.

I tillegg til alt dette rakk vi jammen en ukes tur til Spania i slutten av måneden også. Selvsagt veldig ugunstig tidspunkt for et hagemenneske. Spesielt når det blir over 25 grader om dagene. Men jeg må vel ta litt hensyn til resten av familien også😊.

Det var første halvdel....

Lena🌷


2 kommentarer:

  1. Tænk at blive præsenteret som 'sone-knekker' i Tromsø, men sidste år var vel det bedste år hidtil i haven, og du har fået megen viden der kan hjælpe dig fremover! Desværre er årene jo ikke ens, så der vil altid være usikkerhed om hvornår og hvordan man skal gøre. Her i landet har vi ingen 'soner', og alligevel kommer man tit galt afsted alligevel:-)
    Det er skønne billeder fra hele det første halvår af 2023, både vinter- og vårbilleder giver lyst til snart at se nogle farver igen. Selvom du fik dine stedmoderfrø i jorden lidt tidligt blev de en stor succes, og alle dine løgplanter ser fantastiske ud! Jeg er meget imponeret over alt det ekstra arbejde du har med at bære planter ind og ud og dække dem over når kulden truer, men det lønner sig jo!
    Håber du får et dejligt nyt haveår i år også - det bliver jo spændende at se dine nye anlæg i deres første sommer!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Takk for gode ord. Ja det er litt ekstra arbeide med å ha hage i arktis. Men så har man jo egentlig ikke noe valg hvis man ønsker å få til noe ekstra. Likevel synes jeg det er artig med de ekstra utfordringene det er - spesielt når man får det til.
      ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...