Etiketter

søndag 31. desember 2023

Jul og desemberbilder🎄

 Julefreden har senket seg. Det verste pakkestyret med julaften er over og nå er det bare å nyte romjula. Jeg har tatt meg fri helt frem til jeg begynner på jobb 8 januar. Skal bruke tiden til å gå på ski og trene skuldrene. Hvis jeg får ånden over meg, skal jeg så litt også. Har ikke kommet i gang så langt, så vi får se. Vi har hatt nydelig vintervær så langt, kaldt og tørt og vi har nok snø. Hagen er godt isolert under snøen. Jeg prøver å komme meg en tur ut nesten hver dag - helst på ski. Ikke så langt, bare å få luftet hodet og rørt på kroppen etter all julematen. 

Det rare er at jeg faktisk har begynt å synes mørketida er fin. Kanskje fordi jeg gjennom instagram forsøker å fokusere på fine motiver og fint lys? Eller kan det faktisk være at litt påfyll med hormoner mot overgangalder kan gi utslag i litt mer positivitet? Ser ikke bort fra det. Det hjelper også masse å komme seg ut også - og ikke bare sitte inne og synes det er mørkt og trist. 

Så er det vel på tide å se gjennom frøbeholdningen igjen - for deretter å gå amok på frønettsidene. Enkelte ting forandrer seg ikke 😅. For en god stund siden, bestilte jeg dahliaknoller fra Syverud Gård. Så der har det allerede forsvunnet noen kronasjer. 

Her kommer noen bilder av julestemning og fint mørketidslys……

 

 Noen  nye juledekorasjoner kommer til hvert år


Fjellheisen til venstre og Ishavskatedralen til høyre

Tromsdalssiden av byen





Julepyntet drivhus



Litt nordlys hører med




Rosene har fått mer snø rundt føttene i dag.


Rørkvein 'Karl Foerster' i mørketidslys (Calamagrostis 'Karl Foerster')


Ønsker alle forstatt god romjul og et helt nydelig nytt år. Tusen takk for alle som er innom og leser bloggen og takk til alle dere som kommer med gode kommerntarer. Det er skikkelig stas💓😍


Jeg ønsker meg en ny sommer som det var i sommer og mer fred i verden og at demokratiene ikke står for fall for diktaturer og despoter.

Godt Nyttår!🎇🎇🎇
Lena.



8 kommentarer:

  1. Nydelige vinterbilder, Lena! Snø er flott å ha som dekke over plantene.
    Jeg ramlet også innom Syverud gård, og det gikk som det pleier. Det ble bestilt litt forskjellig. De har så mye fint.
    Jeg deler dine ønsker om fremtiden. Snart må noen ta til vettet. Fortsatt god jul og godt nytt år ønskes deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt Nyttår Marit.
      Ja det er fort gjort å bli noen kronasjer fattigere når man entrer nettsidene til forskjellige "godteributikker" he he.
      Vi har fått godt med snø nå så det som er under snøen er godt beskyttet. Men det har vært kaldt lenge - til her å være. Så jeg er spent på hvordan busker, roser og trær klarer seg igjennom vinteren.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Ja, jeg er helt enig med dig i dine ønsker for dette nye år! Det er jo skønne billeder af din jul og de smukke omgivelser i Tromsø. Mørketiden er ikke så hård i det fine vejr og sneen ligger bare så smukt allevegne. Godt at humøret er blevet bedre og energien stiger! Jeg tænker du har meget at glæde dig til i det nye haveår!

    Rigtig godt nytår!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt Nyttår Ulla.
      Gratulerer med ny konge i Danmark!
      Ja mørketiden i år har egentlig ikke vært så mørk, og det har vært mye vakkert lys. Det hjelper på. Men nå vet jeg at ventetiden fremover blir lang og jeg blir utålmodig.
      Takk for mange fine og gode kommentarer i året som gikk <3
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Det er jo kjempebra at mørketida kan oppleves positiv! Vakkert lys har du fanget også.
    Hilsen en som også har gått på en liten Dahliasmell...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja huff - det er det samme hvert år he he. Når man er innom "godteributikken" på nettet. La oss håpe resultatet blir vakkert til sommeren!
      Det har vært mye klarvær denne desember og januar - og da blir det mye fint lys. Det hjelper på, men det er nå fremover at jeg blir utålmodig. Vel, vel - nå har vi iallefall fått de første frøene i jorda.
      ha det godt,
      Lena

      Slett
  4. Jeg koser meg om vinteren med mye snø, men denne kulda som er nå om dagen kan jeg styre meg for. Vinteren er til for å planlegge vårens hage, så får en se om ting blir som man har tenkt når høsten kommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lillian.
      Ja huff - dere har hatt det vel kaldt i Sør Norge nå. Det er jo en lykke da, at det er et godt snølag som beskytter. Her på kysten er det jo aldri så kaldt i kuldegrader, men vinden gjør jo den effektive temperaturen lav. Lengre inn i landet her i Troms har det også vært bikkjekaldt - ned mot -30. Satser på at det blir minst like fin i år som i fjor (håpe håpe!). :))
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...