Etiketter

tirsdag 21. mai 2024

Pinserie, vinter i mai, klimasoner og sånt.

 Jeg måtte bare dokumentere dette.....

(mest for min egen skyld)

 Altså det vi kaller pinseria - det årlige snøfallet og vinteren som kommer tilbake. Like sykt frustrerende hver gang. Det er liksom ingen grenser hvor kaldt det blir. Det var rene snøstormen på søndag med 12 m/s mens det var -0,5 grader. Jeg brukte kalkulatoren for å regne ut effektiv temperatur. Det blir -7,7 grader!! Heldigvis greide stemorsblomstene seg ute uten engang fiberduk.

Vi ligger jo en drøy måned etter Sør Norge når det gjelder vår og sommer - og Sør Norge hadde jo sin runde med "pinserie" i april med totalt snøkaos. Så da er det jo naturlig at det skjer en måned senere her. Det samme gjentar seg jo hvert år både i nord og sør til like stor frustrasjon begge steder. Derfor så prøver jeg å styre skuffelsen min over været på denne tiden av året.


Det som derimot frustrerer meg er at det i områder i Sør Norge som vi her ellers identifiserer oss med når det gjelder klimasoner/herdighetssoner (H7-8), ligger nesten en måned foran oss på denne tiden. Når heggen blomstrer i H8 på Røros, 650 moh og det ikke enda er knopper på den her - da lurer jeg på om vi da er i klimasone 10? Joda de har enda nattefrost på innlandet sørpå selv om det er varmebølge, men forskjellen er likevel så stor at jeg finner det vanskelig å finne klimasoneinndelingen rett. Vi har nattefrost her også enda - spesielt på innlandet. Det er klimasoneinndelinga jeg av og til (mest om våren, litt om sommeren) blir frustrert over. En av grunnene er at planter som greier seg i H8 i sør, greier seg ikke her pga kortere vekstsesong.
Nok om det....

Det ble vinter igjen fra søndag til i dag. Nå er det meste borte...HELDIGVIS!!!🙏



En ny snøbyge er på vei inn fra vest





Solglimt innimellom bygene



I morges var det enda helt hvitt ute og hvitt på veien. Heldigvis har vi enda en bil med vinterdekk. Det tinte såpass mens vi spiste frokost at veien ble bar og mannen min kunne ta bilen med sommerdekk.

Nå kan det se ut som det skal bli såvidt plussgrader om natta fremover. Men jeg trenger litt mer enn 3 plussgrader om natta for å sette ut planter i lengre og lengre perioder for herding. Jeg trenger snart machete for å komme meg frem inni drivhuset. Nå får jeg bare starte uansett for vi får noen dager med tosifret før det blir kaldt igjen - men ikke så kaldt som det var nå.

Send litt sol og varme nordover, 

hilsen Lena i arktis😎



5 kommentarer:

  1. Hei Lena,

    Ja, du har virkelig noen værutfordringer der du bor, og jeg føler virkelig med deg. Bildene fra deg er nesten uvirkelige når det over midten av mai. Jeg håper at du får mye fint vær fremover, for nå skal vi få litt regn her, og det er virkelig nødvendig. I hele mai har det nesten ikke kommet regn i det hele tatt, og nå er det kritisk tørt. Det skal ikke være enkelt å være hageeier i Norge. Jeg sender deg gjerne litt sol og varme, og så kan du sende meg litt regn 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Du aner ikke hvor mye regn jeg kan sende sørover. Men nå ser jeg jo at dere får litt regn - og da er det jo ikke med måte selvsagt. Huff!
      I dag har vi sol og over 10 grader - då stiger humøret betraktelig fordi jeg vet at plantene utvikler seg og ting skjer. Jo det er sant, det er sannelig ikke lett å være hageeier i Norge.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Jeg forstår deg så godt. Det er ikke alltid like lett å bli klok på de herdighetssonene, det er så mye som spiller inn. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg.
      Det er vel alltid på denne tiden, jeg stiller meg mest skeptisk til inndelingen - men også resten av året. Mest fordi vekstsesongen er så mye lengre i høyere soner i sør norge og dermed også tilgang til større utvalg av planter selv i H8 - til tross for mer nattefrost.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...