Etiketter

søndag 30. juni 2024

Ljuvliga Juni


Denne junien altså. Det er bare helt fanstastisk. Noen få dager bare med 10-11 grader ellers har det vært stort sett over 14-15 grader og litt regn innimellom. Det er jo helt perfekt! Så har vi jo også hatt mange 20 graders dager. Antakelig rekord så langt i mai og juni og det kan jeg ikke si at jeg klager på. I år kan også jeg si ljuvliga juni. Det er første gang siden jeg begynte å blogge i 2016 at jeg kan si det.

Det er mye å ta bilde av nå når staudene begynner å blomstre for fullt. Rosene står i startgropa, men er angrepet av insekter som spiser knoppene og bladene, pluss at det er lauvmakk år i år. Håper bare de får til å blomstre før marken slår til for fullt. 




Nydelige farger i bedene nå. Jeg har blå valmuesøster flere steder i hagen. Den største står i potte foreløpig for jeg vet ikke helt hvor den skal stå enda. Brannliljene er jo også favoritter med sin orange farge.


 

Ny staude som jeg plantet i fjor. Løytnantshjerte 'Alba'. Jeg har også den røde - som også er ny fra i fjor - men den har ikke begynt å blomstre enda.

Det er alliumtid og det er masse bier på de. Jeg har aldri sett så mye bier i hagen min før. Det må være noen som har bikube i nærheten. Jeg hørte av en som driver med birøkting at biene flyr ikke så mye mer enn 1 km.



Dahliaene har også begynt blomstringen. Jeg har hjertet i halsen hver gang det blåser opp til kuling i kastene. 3 store greiner brakk av min 'American Dawn'. Jeg hadde lyst til å gråte. Siden greinene brakk av helt nede ved stengelen har jeg satt de i vann og håper de kan utvikle røtter. Vi får se, de har i allefall ikke visnet enda - og dette skjedde for ei drøy uke siden. Stort sett alle dahliaene jeg har kjøpt på Plantasjen er feilmerket. Godt gjort at det går ant.

Til venstre 'Mango Madness', til høyre 'Tyrell'.


Alpeklematisene er faktisk nesten avblomstret - før 1 juli!!. De legger mer og mer på seg hvert år.




Louise Bugnet åpnet sin første blomst 23 juni. I fjor var det 3 juli. Aldri har noen rose vært i blomst i juni før. Jeg fryder meg 😊

 

Noen oversiktsbilder tatt 23 juni.

 

Superfornøyd med portalen som fungerer godt som en romdeler. Rosa Helenae 'Hybrida' klartrer på venstresiden på bildet - og den er full av knopper nå.

Enda litt "fotballbane"....

Her er det nå et sabla rot. Det skal da bli bedre etterhvert. Dette har ikke vært den mest lystbetonte jobben, men det måtte gjøres.

 

Begynner å bli frodig.....

 

 

 

 


 Her er årsaken til rotet. Har store planer om å kanskje bli ferdig med dette i den kommende uka. Greide å mure ferdig det nederste bedet i dag. Jeg må pusse lecablokkene før jeg kan fylle i jord. Jeg har enda ei rekke igjen - nærmere der jeg står. Jeg kommer til å male muren i samme farge som bedet av planker øverst. Mørk farge trekker til seg mere varme. Jeg tror det kan bli bra tilslutt. Det skal bli deilig å få ryddet opp i dette.



Det er blitt mange ampler som henger på disse pergolaene/portalene. Jeg sådde mange forskjellige petunia. Nå venter jeg på at de skal vokse seg til og fylle pottene.
Jeg har stort sett fått plantet ut alle sommerblomster nå, men har enda noen løvemunn som står i altfor små potter. De er øverst på prioriteringslisten nå. Jo - så har jeg ikke fått plantet alle stemorsblomstene heller, men det er ikke så farlig. Jeg hadde nok i år også enda jeg sådde mye mindre enn i fjor.

I uka som kommer jobber jeg bare frem til kl 12 - så jeg har masse tid til å jobbe med det nederste jordbærbedet når jeg kommer hjem. Det ser ut som det skal bli passelig jobbvær. Grunnarbeidet tar alltid så sinnsykt mye legre tid enn en tror.

Ha ei nydelig uke alle sammen!
Happy Gardening,

Lena🌼



3 kommentarer:

  1. Jeg gleder meg over at du har hatt en fantastisk juni! Det er deg vel unt. Her var jeg nesten druknet i regn, men jeg slipper å vanne i det minste 😉
    Snart så vil din og min Louise Bugnet blomstre samtidig hvis klimaendringene gir deg bedre og bedre vær. Min blomstrer fortsatt, men jeg husker ikke når den startet. Det blir veldig flott hos deg.
    Ha en fin uke du også!

    SvarSlett
  2. Hei Lena! Det er inspirerende å lese/se hva du lager i hagen. Ikke minst se vakre bilder. Klima i hagen hos deg og hos meg, er forskjellig (!!!), men det er jo hva man velger å prøve, og bruke av planter som gir inspirasjon. Jeg er veldig glad for en stor kald kjeller som er frostfri om vinteren. Der kan planter fra Afrika bo hele vinteren + mange andre. Det er morsomt/frustrende å se hva som går ute iu det virkelige liv.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  3. Dejligt med positive meldinger fra dig! Din have ser fantastisk ud og jordbærbedet bliver rigtig godt. Vejret er så vigtigt for hvordan vi oplever sommeren og du har været heldig i år. Håber din juli måned bliver lige så dejlig og at alle dine roser får skønne blomster!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...