Etiketter

søndag 16. juni 2024

Tuliantid🌸

Tiden flyr når det er finvær. Jeg kan ikke klage på juniværet så langt.Tulipanene blomstrer som bare det og jeg tenkte jeg skulle forevige blomstringen i en egen blogg. Det er ettpar andre ting med også. Som vanlig her, blomstrer alt nesten på en gang.

Det er store knopper på rosene allerede - så i år tror jeg det kan bli roseblomstring før 1 juli. Vi får se. Noen roser har gått ut dessverre. Alchymist fikk greinbrann i fjor og selv om jeg beskar den, og den blomstret, så greide den ikke å overleve i år. Jeg tror det var vårsola som tok noen av rosene. Jeg skal prøve Achymist et annet sted i hagen senere. Akkurat nå har jeg nok med å få plantet ut sommerblomster i bedene og få plassert alle dahliaene i terracottapotter.

Jeg jobber stadig med jordbærbedet og idag fikk jeg endelig fingern ut og begynte å mure opp lecablokkene. Herremin så mye lettere det var å blande sement med den nye sementvispen jeg kjøpte meg. A girl and her toys 😁. Det er sant at halve arbeidet er godt utstyr.


Det har vært litt ujevn spiring på tulipanene i år. Jeg vet ikke hvorfor. De jeg hadde plantet i mindre potter kom nesten ikke opp i det hele tatt. Men det ble nå fint i eiketønna likevel.



I bedene, derimot, vokste de fort og kraftig.

Jeg husker dessverre ikke navnene.










Dette bedet er blitt utrolig frodig på no time. Marikåpa er veldig dominerende, men den er jo så fin også.


 

Jeg skal definitivt gjenta å plante en type tulipan i eiketønnene neste år. Det er mye finere enn tuttifrutti. Ballerina tulipanene er bare skjønne.



Det er endel andre ting som også har begynt å blomstre......


Hvite dupper



Pinseliljer




Gudeblom og alpeklematis


Allium 'Purple Sensation' har aldri åpnet blomstene så tidlig som i år.


Jeg har spist alle morellene i drivhuset allerede. Det var ikke så mange, men de var gode.


Noen dahlia har også åpnet showet. Denne skulle hete 'Stolze von Berlin' og være en fylt, rosa dahlia. Det er den helt tydelig ikke. Så navnet aner jeg ikke. Det er ganske mange dahlia som er feilmerket.


Jeg får komme tilbake med oppdatering på diverse prosjekter senere. Foreløpig nyter vi sommeren så lenge som den varer. I neste uke ser det ut til at vi er tilbake til normalvær - sånn ca 11 grader og overskyet. I dag har det vært litt over 16 grader på det meste. Det betyr bikinihaging her hos oss. Har fått gjort mye forskjellig. Nå er jordbærstiklingene jeg tok i fjor omhyggelig pottet om i større potter sånn at de er klare til "arbeid" når jeg får plantet de i det nye jordbærbedet.

 

Da ønsker jeg alle ei flott ny uke og god søndagskveld,

Lena.


8 kommentarer:

  1. Her har det vært en utrolig kald og våt juni. Jeg har fyret i vedovnen nesten hver kveld. Lengter tilbake til mai, når det faktisk var sommertemperaturer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lillian.
      Ja det er utrivelig når det er sånn. Vanligvis har vi det jo sånn som du beskriver i juni -og sommeren begynner kanskje etter St Hans. Et år åpnet jeg kjøleskapdøren for å få litt varme inne :)). Det var i 2018 - da dere holdt på å smelte bort hele sommeren. Jeg følte meg som piken med svovelstikkene - som satt her og så på alle som hadde sol og varme. Huff - som du skjønner så føler jeg med deg. Nå skal det sies at sommertemperaturen vi snakker om her ligger på ca 15 grader - men sol.
      Ha det godt - håper dere får litt varme.
      Lena

      Slett
  2. Nydelig tulipanblomstring! Her sørpå kom sommeren brått, nesten uten vår, så alt blomstrer på én gang. Irriterende med feilmerking. Kanskje du har fått Dahlia Honka Pink.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Vet du, jeg tror du har helt rett. Googlet - og den er helt lik Honka Pink.
      Ja da har dere opplevd sånn som vi har hvert år - alt kommer på en gang :))
      Håper dere får litt varme snart!
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Flotte tulipaner hos deg! De har jeg gitt opp her, for det er kun villtulipaner som kommer tilbake. Ja, hos deg kommer nok alt i blomst på en gang. Plantene hos deg vet nok hvor kort sesongen er, og da gjelder det å få i gang blomstringen. Din feilmerkede dahlia var fin den også.
    Ønsker deg en fin uke selv om det kanskje blir litt mindre sol.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Rart at tulipanene ikke vil hos deg - blir de spist av rådyr?
      Ja plantene har ikke lang tid å gjøre det på her - så det gjelder å gire opp.
      Jeg tror det er Honka Pink som er kommet opp istedet for Stolze von Berlin.
      Jeg har sent sola sørover :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  4. Skønne billeder af dejlige tulipaner! De ser godt ud i krukker og bede, men bedene er nu noget særligt med den store frodighed. Din sæson er kort, så selvfølgelig kommer alt på samme tid, men det må være overvældende. Tænk at du allerede har spist moreller...
    Glæder mig til at se hvad du laver i jordbærbedet!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Ja morellene var nydelige. Jeg har også allerede spist jordbær - som jeg har i ampler i drivhuset :)
      Jeg jobber hardt med jordbærbedet. Når jeg endelig har ferie får jeg litt lengre dager å holde på ute - da regner jeg med at ting går litt fortere.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...