Etiketter

mandag 29. juli 2024

Jordbærbedforvandling🍓

 Det er spesielt to prosjekter som har stått på plakaten denne sommeren. Det første er endelig ferdig. Det gjorde jo litt vont i hagegalingen å være på ferie i 10 dager uten å få holdt på med prosjektet mitt - men jeg må jo ta meg sammen og være litt sosial også. Av og til lurer jeg på om jeg er litt inne i spektrumet.....I allefall kraftig nerd.

Jeg har lenge kjent på at jordbærbedet var slitent og lite praktisk. Det var noe av det første jeg anla da jeg begynte å utvikle hagen. Plantene har stått der siden 2016 og begynte å produsere mindre og mindre. Det gav meg anledningen og sparket bak til å forandre på hele greia. Jeg ville ha en bredere gangvei inn mot drivhuset, noe som matchet teglsteinsmuren og jordbærbed i terrasser. Så var det bare å vri hjernen hvordan jeg skulle lage det.


Oversiktsbilde fra i vår.



Slitent og rotete.
Først måtte jeg fjerne beleggningssteinene rundt bedet. De tok jeg vare på og hakket av sement på så mange jeg greide.




Jeg ville bygge bedene med lecastein og pusse de etterpå. Det har jeg jo aldi gjort før - så det greier jeg sikkert helt fint🙈Jeg ville ikke ha muren for tykk, men en "slank" siluett hvis dere skjønner hva jeg mener,

Derfor måtte jeg bygge forskaling og forsterke muren (med sement) på innsiden med armeringsnett horisontalt og armeringsjærn vertikalt ned i jorda - for å holde mot jordtrykket.






Jeg ville bygge et litt kortere bed av teglstein nede på flata. Da måtte noen tonn med jord flyttes vekk.


Det tar alltid mye lengre tid med grunnarbeid enn man tror. Mye måling av vinkler og med vater for å få ting sånn nogenlunde bent og vinkelrett.
Det første/underste laget er marktegl, som tåler frost.
Plankene oppå muren er der for å unngå frostspreng i teglsteinene. Vannet renner forhåpentligvis vekk fra steinene.

Jeg hadde en stor samling med dahliaplanter som ikke hadde noen steder å bo - så de får bo her i sommer. Og det ser ut som de har likt sitt hjem så langt.



Det var ikke så vanskelig å pusse mur bare jeg fant riktig konsistens på murpussen. Som alltid så går alt mye bedre og blir mye finere med litt trening😄.

Begge murene pusset og den øverste er malt. Jeg har begynt å ta opp hellene for å legge bedre drenasje under og legge andre heller. Forferdelig tungt.





Det var et grusomt rot ei stund. Men det er vel sånn at det blir værre før det blir bedre?



Så måtte det meste av jorda lempes tilbake igjen. Heldigvis fikk jeg måket endel over til naboen som holdt på å anlegge plen. Snakk om flaks!
Øverste bed er beplantet med duk og sand i gåsonen - sånn at jeg kan komme til å luke i bedet over.....


Jeg kuttet hellene med vinkelsliper og pustet inn masse sementstøv - så nå har jeg hostet ei uke etterpå. Not good. Men fint ble det! Her har jeg gjenbrukt belegningssteinene fra det gamle bedet for å gjenta mønsteret som er det samme på andre siden.



Ferdig!!!!!!!! Jeg har fylt opp den nederste gåsonen med grus sånn at det er mulig å plukke bær uten å trø i det nederste bedet.

 

Da var jeg klar til å ta imot to hagelag på hagevandring to dager etter hverandre.



Sånn ser det ut ovenifra. Mye mer ryddig. Nå har jeg også mer plass til å sette potter med dahlia i midtgangen og plass til et bistrosett. Deilig med mer plass. Det blir ikke riktig så mange jordbærplanter, men det kan hende jeg planter noen i pallekarmene.

Det skal enda gjøres noen justeringer bak drivhusdøren som står åpen, da også for å skape mer plass. Eiketønnene skal flyttes ut mot muren. Jeg tenker jeg skal plante ei rose som kan klatre litt foran vinduet på drivhuset - sånn at den gir litt skygge. 

Sånn - da er det bare å ta fatt på neste prosjekt.....😍

Ha ei nydelig uke,
Lena🌺

 

 

8 kommentarer:

  1. Jeg er så imponert over alt du får til, Lena! Det ble kjempefint, og det må være ren luksus å ga et hekt eget bed til dahlia.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Tusen takk - det er nå superartig å holde på å bygge og støpe. Ja dahliaene har virkelig likt seg i det bedet. Sola har nok varmet opp teglsteinene og gitt god jordvarme - for det blomstrer som bare det. Neste år skal jeg plante flere dahlia i pallekarmene, for dette var jo ment til jordbærplanter - selv om jeg synes det ble veldig fint med alle fargene der.....vi får se.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Hold nu op et kæmpe arbejde! Du er virkelig Norges svar på Pippi Langstrømpe med din ukuelige optimisme, men din helt egen professionelle måde at arbejde på. Kæmpekræfterne kommer vel hen ad vejen håber jeg! Det er blevet et meget flot terrasse-anlæg og jeg håber virkelig du får glæde af jordbærrene fremover. Nu er der jo også plads til blomster og god plads til dig, når du skal luge og plukke, men også til at sidde ned og nyde!
    Forstår det må være en stor fornøjelse at vise haveselskaber rundt i din skønne have!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      hehehehe ja det er jo mitt motto; "dette har jeg aldri gjort før, så det får jeg sikkert til" :))
      Det har vært en fornøyelse å være hagemenneske denne sommeren når alt bare vokser og trives. Det er supergøy!
      Tusen takk for skryt og støtte <3
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena! Blir imponert over hva du tør å gjøre, Jordbær bør ikke ha den samme jorda mer enn fire år- såkalt jordtretthet.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne.
      Ja du har rett i det. Jeg håper at jeg snudde det øverste gammeljordlaget nederst og tilførte masse ny kompost og kumøkk. Går det ikke får jeg plante poteter her noen og for så å flytte jordbærplantene tilbake igjen.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  4. Du imponerer igjen. Handy, og med pågangsmot som få. Gratulerer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk <3. Det er bare å kaste seg uti det. What can possibly go wrong?? Hehehehe
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...