Etiketter

mandag 12. august 2024

Ny drømmesommer

 Jeg får liksom ikke snakket nok om hvor fantastisk det har vært å få oppleve hvordan det er å drive med hage i et godt klima. Skal si det er noe sykt forskjellig fra det jeg har holdt på med de siste 10 årene. Jeg har nok befunnet meg mer i H5 denne sommeren. Varme, sier jeg bare - det er og blir den avgjørende faktoren. Til nå nærmer vi oss vel 30 dager med temperatur over 20 grader. Det er jo sensasjonelt her - men man skal ikke lengre sør enn til Mo i Rana i Nordland fylke før det er vanlig med nesten det dobbelte. Her er det nesten aldri for lite vann - så tørke har jeg enda ikke oppevd er et problem. Jeg har vannet mer enn noen gang denne sommeren - stort sett bare i potter og i drivhus, men bedene har fått ettpar omganger med realt "regn" fra vannsprederen. Men, altså, jeg vanner mer enn gjerne, som jeg har sagt ørrtn ganger før.

Plantene har vokst noe enormt. Det er også noe vi ikke er vant til. Det vanlige er at alt står og sturer og blomstrer kanskje litt tilslutt - i allefall sommerblomstene. I år har jeg foreksempel aldri sett dahliaene så store og blomsterrike. Den ene buskrosa, som jeg trodde hadde nådd sin maxhøyde, har vokst enda en halv meter og er nå like høy som portalen ved siden av - den er 244cm høy.

Vi skal enda ha noen dager med god varme før det langsomt begynner å bli kjørligere. Kveldene er blitt mye mørkere, selv om dagene enda er lange heldigvis. Nå har jeg begynt på jobb igjen så det er ikke sååå mye overskudd til å jobbe masse i hagen om ettermiddagene. Likevel har jeg det største hageprosjektet igjen - hageskuret mitt - eller potting shed. Planen er å bygge det selv, men jeg har en profesjonell snekker i kulissene som kommer med gode råd og tips hvis jeg trenger det. For det trengs. Nå har jeg fått satt ned punktfundamentene og skal straks igang med å støpe. Litt skummelt for alt bør være helt i vater.



Forrige tirsdag dro jeg og min datter Mia ut til Sommarøya for å bade og sole oss på stranda. Det var 26 grader i skyggen og det var faktisk deilig med en dukkert i det arktiske havet.



Rosene, som vanligvis bruker å være på sitt fineste nå på denne tiden, er alle avblomstret og noen er i ferd med å remontere. De engangsblomstrende er alle ferdige. Så for en gangs skyld skjønner jeg det der med remonterende roser. Det er aldri et poeng her, for de rekker bare å blomstre en gang før frosten uansett. Men jeg har uhemmet nytt roseduften som har ligget over hagen. Jeg fikk også oppleve honningduften fra rosa helenae 'Hybrida' som også nesten er helt avblomstret nå.



Petuniaene som jeg har sådd selv har flommet over amplene. Helt fenomenalt. De er enda større nå enn da jeg tok bildene.




Her fjernet jeg 'Lykkefund' som sto ved det nærmeste espaliet, for den frøs bare ned hver vinter. Nå har jeg plantet austinrosa Chianti her i stedet. Den vil også vises bedre mot veggen og gi kontrast til den hvite 'Suaveolens' - Kysthviterosa som står ved siden av. Jeg har Chianti et annet sted i hagen - og den fryser ikke tilbake. Forstå det den som kan.....


Jeg er veldig fornøyd med portalene mine - og hvordan de skalper rom og overgang mellom hagerommene. De er også så fint med ting som klatrer oppover disse. I år har til og med flere flere storblomstrede klematiser begynt å blomstre til min store lykke. Jeg har også plantet erteblomster for å ha litt farge før klematisene begynner å blomstre.


Denne har duftet himmelsk om kveldene - og fortsetter å gjøre det.

 

Roseblomstringbonanza.

Til høyre står øverst Prairie Joy (som er blitt ca 240 cm høy) og under er Rose de Recht.
Til venstre er den røde William Shakespeare2000, Dronningen av Danmark er såvidt begynt å åpne de lyserosa blomstene og bak troner Prairie Joy.



Dahlia, cosmos og Løvemunn (Antirrhinum) har funnet seg godt til rette i det nye bedet. Teglsteinene gir god jordvarme.

Peoner og høstsolbrud (Helenium) skal vel strengt tatt ikke blomstre samtidig, men det gjør de hos meg. 


Dahlia altså. Dette er 'Tyrell'. I bakgrunnen er rosa 'Morden Centennial' i full blomst.

 

Det hvite riddersporene (Delphinium) lyste opp i bakgrunnen, men det kommer ikke så godt frem på bildet.




Med varmen så vokser også tomatene. Dette er bifftomaten 'Brandy Boy'. Jeg har greid å holde gjødselrutinen hver fredag denne sommeren. Det har gitt resultater både i drivhuset og i potter. Jeg har gjødslet stort sett med gjødselvann av valurt og ei flaske med Liquid Seaweed som jeg hadde med fra England i fjor, og litt vanlig flytende gjødsel som jeg har kjøpt her.



Også i år blir det store, kraftige maiskolber i pallekarmen. Jeg tok en sjans og plantet de ut 30 mai rett i et lasagnebed med tang, uferdig kompost og kuskit. De har jammen kvittert. Det er så gøy å lykkes. Det gir en enorm mestringsfølelse.

Jeg ser jeg har fått med meg en liten flygende medhjelper på bildet🐝 Det er mye hveps nå, men de er mest interessert i blomstene og lus på planter. De er spesielt glade i paprika og chiliplantene mine, for de er fulle av lus. Men det ser da ut som de (hvepsene) greier å holde bestanden nede. Jeg har også endel hvitefly/mellus i drivhuset, men ikke på noen måte sånn som i fjor. Da var det helt infernalsk.

Nå skal jeg bare kose meg med det som blomstrer resten av sesongen, høste inn fra grønnsakshagen og drivhuset og puske litt rundt og deadheade avblomstrede blomstre.

Så skal jeg selvsagt bygge hageskur da...😄 Men de skal jeg bruke hele høsten på. Ingen stress.

 Ha det godt alle og ønsker alle ei ny god uke.
Lena🌿

 

6 kommentarer:

  1. Hei Lena! Utrolig morsomt å se. Denne sommeren har vært dere vel forundt. Håper på mange sånne. Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne.
      Ja det er morro når ting går i medvind (og sol). Å få oppleve hvilket voksepotensiale plantene har når det bare er litt varme er fantastisk.
      Ja håper på mange sånne.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Så fantastisk. Har jo sett på værmeldingen at dere har hatt det fint, men så mange dager! Det er sommere her der vi ikke har noen dager over 20 grader, men i år har vi også hatt noen, selv om det ikke har vært i nærheten av dere. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg.
      Foreløpig er vi vel oppe i 33 eller 34 dager med 20* eller mer - og mange, mange dager med 15* eller mer. Nå har imidlertid høstregnet ankommet, men det er ikke blitt bikkjekaldt enda. Gode temperaturer til her å være. Er spent på hva som rekker å blomstre tilslutt. De er blitt veldig mørkt om kveldene - og det er alltid litt rart.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Forstår din glæde over at se alting lykkes når sommeren er så fin! Jeg har nydt alle dine billeder og håber du får en god høst til dit byggeprojekt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Ja det er utrolig gøy å oppleve en sommer der "alt" går på skinner (noe blir jo alltid fiasko) -så dette skal jeg ta med meg inn i høsten og vinteren. Nå er det hageskur/potting shed som står på agendaen før vinteren kommer.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...