Etiketter

mandag 26. august 2024

Sensommer og innhøsting

Det er blitt slutten av august og det er ganske vemodig at høsten banker på døra. Høsten kan være lunefull. Plutselig får vi snøfall mens busker og trær står fulle med løv. Her må man være obs og forberedt på å berge rosebusker og trær fra snøbrekk. Jeg har ikke helt lyst å tenke på sånt enda, men blir fort tvunget til det når september begynner. Jeg håper selvsagt på en lang og mild høst - men nå skal jeg ikke være grådig. Vi har hatt en strålende og uvanlig lang sommer.

Sensommerstaudene blomstrer nå som et tydelig tegn på at sesongen begynner å nærme seg slutten. Jeg liker jo varme farger hele sesongen så akkurat det med høstfarger er ikke noe vanskelig for meg. I år har også mange av de storblomstrende klematisene rukket å blomstre og noen er rett før. Jeg har etterhvert forstått at disse plantene vil ha mye gjødsel så i år har de fått mye kuskit rundt seg. Det har de respondert godt på. Det er bare et men.....de plantene jeg har plantet ved siden av har også nytt godt av all gjødselen og har vokst noe helt inni margen. Kaprifolen ved den store pergolaen bare vokser og vokser og blomstrer ikke. Må huske det til neste år!

Jeg har også fått satt opp en portal til. Den står ved nedgangen til drivhuset. Her kan jeg ikke ha noen trær som kan gi litt høyde i hagen pga all snøen som ligger her om vinteren. Alt sånt blir bare brukket skjevt og ødelagt. Så da ble løsningen å lage en portal til med like kraftige materialer som de andre, som kan motstå endel snøtyngde.Nå føler jeg at det er mer balanse i hagen og at det er noe vertikal interesse både i nordenden og sørenden av hagen. Samtidig får jeg en overgang fra et hagerom til et annet. Jeg fikk også hjelp av min mann til å støpe trappen ned til drivhuset bredere. Nå er det mye lettere å gå opp og ned der uten å måtte balansere. Det ble kjempefint.

Jeg har enda ettpar prosjekter til på gang, men det er bare hageskuret jeg har planer om å fullføre denne høsten. Det andre haster det ikke med. Jeg har kjøpt inn materialer så alt er klart til våren😄.


Litt hagebilder


Jeg må innrømme at jeg aldri hadde trodd det gikk an å få til noe sånt i mitt klima. Jeg begynner å nærme meg drømmehagen selv om det enda er masse jeg har lyst å gjøre og prøve ut mens jeg venter på at busker og roser skal vokse seg enda større.

Jeg hadde igjen en liten rot av hestemynte/Monarda etter at jeg grov opp alt og flyttet bedene. Den blomstret ikke i fjor, men i år har den da virkelig tenkt å skinne.

Som jeg har nevnt før så har alt vokst noe enormt i sommer. For bare to år siden nådde ikke rosene opp til espaliene, nå kikker de opp på verandaen. Jeg trodde aldri det skulle bli en problemstilling, men det er ekstremt gøy. Nå må jeg bare få temmet de sånn at de kan blomstre maksimalt neste sommer.

 

 

 Klematisene 'Nelly Moser' (tv) og 'Rouge Cardinal'  har blomstret lenge på portalen jeg satte opp i fjor. Det er bare herlig😍 'Niobe' blomstrer også om enn bare med en blomst enda. 'Dr Ruppel' har en stor bristeklar knopp. De har blomstret mye tidligere enn i fjor. 'Etoile Violette' vokser godt, men har ikke store knopper enda. Den var den eneste av de storblomstrende klematisene som blomstret i fjor.

*********


Dahliaene har også vært fenomenale i år. Jeg har gjødslet de med valurt (Comfrey) vann hver fredag og de har vokst seg gedigne.

Jeg husker ikke navnet på alle i farten, men har navnepinner ved hver plante sånn at jeg holder styr på de.



Jeg sådde også noen frø av sommersolhatt/Rudbeckia Hirta. Blomstene er enormt store og flotte. Absolutt verdt de få frøene jeg sådde.

 

Solsikkene er også godt i gang og noen holder enda på å vokse. Jeg er redd de kommer til å få seg en knekk nå når det blir storm i kastene (22 m/s) Jeg skal prøve å hjelpe de så godt jeg kan. Jeg har lagt busker og trær i potter over på siden sånn at potter ikke knuses eller greiner brekker. Jeg har tjoret opp dahliaene så godt jeg kan og satt de i potter inn under verandaen. Så er det bare å håpe på det beste. Jeg regner med at endel blir ødelagt, men jeg har fått ha de lenge i sommer uten at de er blitt ødelagte av vind eller regn.

 



Det har vært en hel del admiralsommerfugler i de siste ukene. Jeg skjønner de har en lang flygetur foran seg helt til Afrika? Jammen ikke rart de forsyner seg grovt av nektar på sensommerstaudene. Og endelig var det sommerfugler på sommerfuglbusken (Buddleja) min også.

*******

Det har blitt bra avling på endel ting i år også. Salaten slo helt feil. Det gikk i stokk allerede i juli. For varmt og tørt. Gulrøttene fikk for ujevn vanning og ble høstet for sent, så de sprakk og ble beske. Løk får jeg aldri til uansett. Maisen, derimot, har overgått seg selv. Vi har spist flere middager fra de 8 plantene jeg plantet ut i en pallekarm 30 mai. Potetene er også blitt gedigne. Skikkelig gøy.





I Drivhuset har det vokst så det knaker. Jeg har for første gang fått store flotte paprika. Antakelig fordi jeg endelig har gitt plantene store nok potter og godt med gjødsel. Agurkplantene får som vanlig spinnmidd og mellus/kvitefly, men jeg har iallefall fått 3-4 store agurker.

 


Her er den siste portalen jeg bygde mens jeg ventet på å komme igang med hageskuret. Grunnarbeidet til hageskuret tar som vanlig mye lengre tid enn man tror. Og nå kan jeg ikke snekre fordi det skal regne og blåse noe infernalsk de neste to dagene. Gleder meg til å få satt opp armeringsnett på den og få plantet noe som kan klatre. Det blir flere klematiser, kanskje ei humle og naturligvis ei rose (eller to) som kan klatre litt.






Alt må være i vater. Så fikk jeg lagt ned litt steinmosaikk her også. Klarer ikke å la være😄


Behind the scenes.... Det har gått med endel sement i sommer. Det ble en game changer å blande sement etter at jeg kjøpte sementvispen. Null stress å blande sement og ikke tungt i det hele tatt.
jeg har ikke fått tatt bilde av trappen etter at den ble utvidet.

Nå skal det snekres fremover - bare været tillater det. Det er så gøy å lage ting. Jeg tror jeg er blitt avhengig.
I går var jeg sammen med noen andre hagegale damer her i Tromsø på hagebesøk ute på Kvaløya. Helt nydelig hage og masse inspirasjon å hente. Vi har ei hagegrupe på instagram vi så treffende kaller 'Hageoptimistene'- for det må vi være her hos oss. Jeg er altfor lite flink å komme meg ut av min egen hage og se og oppleve andre sine hager. Det er et mål å bli flinkere til det.


Ha ei nydelig uke alle.
Lena🌼



4 kommentarer:

  1. Hei Lena!
    Ja, jeg forstår hvorfor været har vært som det har vært her i sommer. Når du får fint vær blir det bare møkkavær her 😉 På tre sommermåneder har vi fått over halvparten av nedbøren på et helt år. Nå er jeg mildt sagt lei regn. Hansett er det så fint å se alt som har blomstret hos deg i sommer. Tenk at du har sommerfuglbusk i blomst! Min har ikke begynt å blomstre enda. Den står plantet i bakken, og det har vært alt for lite sol til at den har kunnet blomstre. Den har store knopper, så den begynner nok snart.
    Så fin steinmosaikken din blir!
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Jo men det har du jo helt rett i. Det er omtrent aldri finvær i nord og sør samtidig. I år har alle lavtrykkene tatt en sørlig bane, noe som er ganske uvanlig.
      Det må sies at sommerfuglbusken ikke er plantet i jorda hos meg, den står i potte og får lang sesong i og med at den står i drivhuset på våren og høsten.
      Håper du får en tørr og varm helg :)
      Lena

      Slett
  2. It's always a bit of a bittersweet transition from summer to autumn, but your garden seems to be embracing it beautifully! The blooming clematis and the new portal sound like wonderful additions. It’s great to hear your efforts with the fertilizer are paying off, even if it’s a bit too much for some plants. The wider stairs and balanced garden design must be a real delight. Enjoy these final days of summer and good luck with your fall projects! Happy weekend. I just shared a new post, I invite you to check it out. Thank you. https://www.melodyjacob.com/2024/08/high-salt-diet-linked-to-higher-eczema-incidence.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Melody.
      Thank you for the nice comments. I am embracing the wonderful fall weather to the fullest :)
      Have a great week,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...