Etiketter

torsdag 24. oktober 2024

Før og etter fra 2009 til i år.

 Jeg syntes alltid det er artig å se før og etter bilder. Og det er gøy å se utviklingen i sin egen hage også. Det var jo egentlig et blankt lerret da vi flyttet hit i 2008. De eldste bildene jeg hadde av hagen gikk tapt i en pc som konket og ikke var mulig å reparere - så jeg får ikke vist hvordan det så ut da vi flyttet inn. Det var stort sett rognetrær og blåbærlyng. Tomta skrånet fra veggen på sokkelen hos oss rett ned til veggen til naboen nedenfor oss. I 2008 fikk vi kjørt på litt masse og planert ut fra veggen i sokkelen sånn at det var et flatt område der vi kunne ha plen. Senere, jeg tror det var i 2009 eller 2010, at vi fikk kjørt på mer masse på det nederste nivået. I 2016 fikk vi bygget opp støttemuren mot naboen nedenfor oss (i vest) sånn at jeg/vi fikk utnyttet hele tomta.

Her kommer noen før og etter bilder. Bildene er ikke tatt fra helt identiske steder, men man får vel et inntrykk av utviklingen likevel.


💚💚💚💚💚


Nordenden av hagen. Her sto komposten under syrenen tidligere. Den ble flyttet, så ble masse planter satt her til oppbevaring og det grodde igjen med ugress. Nå har jeg bygget opp et bed til bringebærplantene og gravd opp en hel dunge med kvekerøtter. Og tilslutt bygget hageskuret mitt under syrenen til naboen. Jeg plantet morelltreet 'Stella' nå i høst.



🍁🍁🍁🍁🍁🍁




Mot nord på det nederste platået. Dette området skal jeg ta ordentlig for meg neste sommer. Har en plan for hvordan jeg skal designe det. Det blir i allefall grus for det meste.


2014


2023


💗💗💗💗💗

Oversiktsbilde fra den gamle verandaen. Her har vi fått lagt på masse på det nederste nivået og skal så gress.

2009

 

Oversiktsbilde fra den nye verandaen. 2024.  

🌼🌼🌼🌼🌼

Nede på plenen mot nord. 2013 Mye plen og tynne bed.







2024.





💙💙💙💙💙

Oversiktsbilde fra verandaen. Jeg har akkurat kjøpt et lite drivhus og anlagt noen forsiktige bed. Vi har enda ikke lagt masse på det nederste nivået, men planert ut på det øverste nivået

2008 eller 2009


2024


💛💛💛💛💛


Oversiktbilde fra gammelverandaen - mot sørvest. Drivhus nummer to er satt opp. 8,5 kvm. Jeg har fått meg kompostbinge. Den er senere flyttet to ganger.

2014




2024. Ny portal og omrokkert jordbærbed og mye større drivhus.




❤❤❤❤❤

Nede på plenen. Gresset vi sådde i 2008 ble tatt av isbrann og vi måtte så alt på nytt igjen. Jeg har ikke fått satt opp det første drivhuset enda - der det etterhvert ble anlagt grønnsakshage.



 2009
 

 Vår 2024






2024



💚💚💚💚


Grønnsakshagen med jordbærbed og drivhus nummer to. Det er enda ikke laget støttemur mot nabotomta (det hvite huset).


2014



Fra litt annen vinkel i 2024.




💜💜💜💜

Utsikt mot sørvest fra plattingen nede.


2013


2024


Fra plattingen rett mot vest.


2013


2023

🌸🌸🌸🌸🌸

Nede på plattingen mot nord. Ganske tomt...








Plattingen mot nord sett fra verandaen i 2023.


🌺🌺🌺🌺🌺🌺
 

 

Oversiktsbilde mot nordvest


2014


2024


Det er gøy å sammenligne gamle og nye bilder. Da ser man både at det har skjedd utvikling i hagen og at busker og trær ar vokst endel på disse årene. Det er godt at det enda er områder som kan jobbes med og noen kan forbedres. Jeg må jo ha noe å gjøre neste sommer også!

Ha en god kveld,
Lena💖





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...