Etiketter

lørdag 19. oktober 2024

Opprydding, avslutning og mildvær

 Nå pakker jeg for alvor sammen hagen for sesongen. Har vasket drivhuset sånn passelig innvendig, planetrommet er shainet opp og ryddet og jeg har fått plassert det som skal overvintre inne i planterommet. Alle dahliaknoller er pakket inn i avispapir og stablet i kasser inne i potetkjelleren. Jeg har sprayet planterommet og drivhuset med insektsspray. Jeg vet det er fy fy, men nå har jeg ingen spiselige planter noen av stedene og jeg MÅ få bukt med hvitefly/mellus problemet. I fjor prøvde jeg med biologisk bekjempelse. Det synes jeg ikke gjorde noen nytte. Så nå ventet jeg til alt av spiselige ting var ute av drivhuset før jeg sprayet. Likevel ble det med hvitefly inn i planterommet. Så - det må sprayes mer - dessverre. Mulig jeg prøver med biologisk bekjempelse inne på planterommet også. Men for at det skal virke må det være konstant 20 grader, og de må ikke utsettes for kulde. Så det kan hende at jeg ikke kan få sendt de i posten på denne tiden av året.

Uansett, nå har jeg fått vasket endel undervanningsbrett og andre ting. Jeg vasker ikke pottene hvert år - satser på at den lange, kalde vinteren tar knekken på det meste. Jeg burde kanskje gjøre det uansett. Det kan jo hende hvitefly følger med de uvaskede pottene?

Vi hadde skikkelig med kaldvær ei stund og alle skiftet naturligvis til piggdekk - og så blir det mildvær igjen - alltid. Nå i dag 18 oktober, er det rekord i Tromsø med over 13 varmegrader. I morgen lover de sol og ganske vindstille og 10 grader. Da håper jeg at vi kan få satt på beslag på taket på "Brustadbua" sånn at jeg kan ta av plasten på taket. Jeg tror ikke jeg orker å høre blafringa fra plasten hele vinteren. Forhåpentligvis blir det også muligheter til å rake mer løv. Komposten må fylles så mye som mulig.

Jeg har satt ned bambuspinner ved alle roser, busker og trær som må støttes opp for snøen. Nå får jeg bare vente til det blir kaldt nok til å begynne å snøre alt opp og deretter legge kukompost rundt alle rosene. Jeg har ryddet inn alt av plantestøtter og annet hagepynt og ting og tang. Alt er sortert og ryddet på plass. Jeg har endelig fått hengt opp kroker på murveggene under verandaen og har fått hengt opp spader og redskaper. Fikk låne slagborren av naboen igjen. Veldig kjekt!

Jeg måtte bare ta med den enorme solstormen som traff den 7 oktober. Jeg har sjeldent sett sånt nordlys. Rødfargene var såvidt sebare med det blåtte øye, men kameraet fanger det opp mye bedre.

 

Det ble mye snø i fjellene ei stund og så kaldt såpasse lenge at alle skifter til piggdekk. Då blir det  - som alltid - mildt igjen og luftkvaliteten blir helt....rumpen.

Nå er imidlertid det meste av snøen tint og vi har usedvanlig mildt vær til å være i oktober. 

Det er rett før lønnetrærne blir kjørt inn i drivhuset. De begynner å miste bladene sine nå. De store terracottakrukkene er hevet opp fra marka og pakket godt inn mot regn, snø og frostspreng.


Rengjøring er gjort og spader og redskaper har fått knagger på veggen. Herlig å få gjort unna sånt.

Det ble tre kasser med dahliaknoller. Jeg har ikke talt hvor mange det ble, men det er jaggu nok. Så har jeg gått og siklet på denne andre urnen som de hadde på Plantasjen her i Tromsø. De er jo svindyre, så jeg tenkte jeg skulle vente å se om de kom på salg. Og der var de plutselig på 40% salg - da måtte jeg bare slå til. Ble bursdagsgave til meg selv😚.


I dag var det sol, 10 grader og vindstille. Vi kune ta av plasten som hadde dekket taket og sette på beslagene på taket. Det ble såååå fint. Da får det bare kose seg gjennom vinteren og vente på ny farge til våren.


Litt bilder fra hagen i dag. Bildet til venstre; mot sør. Bildet til høyre ; mot nord.

Jeg koser meg sånn med å rake løv. Det er også deilig å kunne være ute i timesvis i frisk luft og være fysisk aktiv.

Høsten har vært kort og intensiv. De vil si, det ble brått kaldt og og mye vind i lang tid. Trær og busker rakk nesten ikke å skifte farge før løvet ble røsket av. Noen trær har enda litt løv, men nå begynner det å se bart ut.


Flammentanz rosen gir ikke opp med blomstring. Men nå er det bare en rose igjen. Erteblomstrene har også enda litt farge. Og jeg må si det er deilig å se litt lilla og rosa på denne tiden av året.

 

Til slutt noen stemningsbilder av lyset i dag. For en herlig dag. Det ser ut som det skal bli fint i morgen også - og 11 grader.













Fortsatt god helg til alle dere. Jeg tenker at det blir mer løvraking i morgen og litt pusling i hagen med mer rydding og klargjøring.

 

Lena🍂🍃









3 kommentarer:

  1. Du har været flittig i det gode vejr, og det må være dejligt at være klar til vinter, men også dejligt at opleve smukt oktobervejr. Jeg nyder dine billeder og den fine udsigt - og naturligvis det flotte nordlys!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
  2. Hei Lena,
    Flotte bilder! Vi hadde et utrolig nordlys den 11. og det er som du sier at kammerat fanger fagene bedre enn øyet. Likevel så jeg rødskjær med det blotte øyet den kvelden, for fargene var uvanlig sterke. Det må være deilig å være helt klar for vinteren. Jeg har fortsatt noe arbeid igjen, men her har jeg som regel litt bedre tid enn deg.
    Snø allerede og så mildvær igjen. Det er akkurat sånn det pleier å være her også med det første snøfallet. Det er veldig mildt her også, for det er over 11 grader her også nå og det har det vært i flere dager.. Enn så lenge er det ikke noen vinter på gang her. Så fint det ble med lys på uteboden du lagde. Brustadbua var et fint navn på den 😅

    Ha det godt!

    SvarSlett
  3. Hilsen Marit som er anonym på det ene nettbrettet 🙁

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...