Etiketter

onsdag 2. august 2017

Blomstring i sensommerhagen

Rosene blomstrer.

 

Endelig begynner rosene som jeg har plantet i bed å blomstre. Namdalsrosa og Therese Bugnet ble plantet i fjor. Snakk om nydelig duft. Jeg blir så glad!

 

Namdalsrosa sammen med orange humleblom. Jeg har hørt at den dufter svakt av sitrus, men synes den dufter omtrent like sterkt som Therese Bugnet. Nydelig. Jeg er jo egentlig ikke så begeistret for gult, men jeg er helt forelsket :)

Namdalsrosa

 

 

 Finnlands vita ros

 

Therese Bugnet

Rosa Wasamgaming - første gang den blomstrer fordi den er kvalt av rips på ene siden og solbær på den andre. Den skal få ny og bedre plass etterhvert. Dufter nydelig.

 

Rosa Flammentanz er i ferd med å blomstre. Så veldig synd den ikke har duft. Den får litt hard medfart stakkar siden vi må ha stillasje akkurat der den står. Håper den tilgir meg. 


********* 


Roser som jeg har kjøpt i år ( i vinter og nå i sommer)


Rosa Splendens - gallicarose. Jeg tror den blir en favoritt selv om jeg liker fylte roser bedre, men den dufter nyyydelig! (den er rødere enn på bildet)

Rosa Adeleide Hoodless - dufter ikke så mye, men voldsomt mye knopper.

Rosa Bonica - med litt duft.

De andre rosene lar vente på seg. Lady Emma Hamilton venter på andre blomstring og Alba Maxima blomstret ferdig i drivhuset lenge før jeg kunne sette de ut. Har kjøpt flere roser som jeg har tatt stiklinger av og håper å plante de på egen rot.
Endel av rosene fikk spinnmidd i drivhuset og sliter litt etter det, men spretter med nye skudd i det minste - så jeg får nok ikke se noen roser på de buskene i sommer. 

Aloha kom fint i vår, men visnet hen og døde - så jeg har kjøpt en ny. Spørs om skuddene frøs da det ble full vinter igjen i månedskiftet mai/juni. Rosa Barock frøs også mye tilbake medn kommer med skudd - så da er det bare å håpe at den kommer seg. Hvis ikke, skal den få en annen plass i hagen.

Her står rosestiklinger i drivhuset. Nå er det bare å krysse fingre for at de utvikler røtter. Her står bla avleggere av :
Nuits de Young

Frühlingsduft

Lykkefund

Lady Emma Hamilton

Munstead Wood

Mary Rose

Rosa Savoulens

Aloha

Bonica

Rose de Rescht


Planen er å lage et bed alene for Austinrosene med så mye le som jeg kan klare å få til pluss at de kommer til å stå i opphøyde bed. Men jeg må også få påplass mer vindskjerming i hele hagen.

Ellers har jeg også Tornedalsrosa, William Baffin, Harrisons Yellow, Maidens Blush, Polstjärnan (som merkelig nok ikke har begynt å blomstre enda - H8!) Santana,  Romanze, Hope for humanity, Rose de Rescht, New Dawn, Prairie Joy og Aïcha


Resten av sommeren går med til å få de fleste av disse finingene ned i jorda (og bygge le-skjermer og plante hekk). Jeg har slått meg til ro med at disse ikke kommer til å blomstre før i august hos meg - så gjenstår det så se om de greier å modnes av før vinteren. Jeg leste at det hjelper å gi de benmel som inneholder mye fosfor og kalium som hjelper på avmodning - noen som vet?


En nydelig sommerkveld ønskes til alle

 



7 kommentarer:

  1. Hei Lena. Flott med roser. Jeg synes det er hagens divaer. Likte veldig godt Finnlands vita ros. Meg og hvitt. Fortsatt fin uke til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne Lise!
      Ja jeg har fått helt rosedilla - men bor i feil klimasone. Får se hva jeg får til :)
      Finnlands vita ros har kjempegod duft også!
      Ha det fint,
      Lena

      Slett
  2. Du har flere roser på gang som er fremmede for meg.
    Men jeg lyktes veldig godt med New Dawn i fjor. Ei oppklippet grein har blitt til fem småplanter med rot.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hri Martin!
      Det gjenstår å se hva som overlever - men jeg prøver nå bare jeg! Og så er det så spennende å få stiklinger til å rote seg. Det skal være sånn at rosene blir herdigere på egen rot.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Hei
    Så mange flotte roser du har :-) Rosa Wasamgaming hadde en nydelig farge. Artig å prøve seg på rosestiklinger.
    Ha en fin kveld!
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marianne!
      Takk skal du ha - blir spennende å se hva som greier seg av nykommlingene.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  4. Ser at dette er fra i fjor, men spørsmålet mitt er om du har fått blomster på de rosene som ikke blomstret i fjor. Jeg har plantet en William Baffin på hytta, 700 m.o.h.og er fryktelig utålmodig. Planten gror og er flott, men ikke en knupp! Hjelp!
    Mvh Sølvi

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...