Etiketter

torsdag 29. mars 2018

Alt om Trädgård

Alt om Trädgård 9/17


Endelig en litt spenstig artikkel om rosedyrking i H5 som utfordrer herdighetssoner. Akkurat sånt som jeg liker. Den er jo fra i fjor, men greit å ha den liggende i bloggen sånn at jeg kan lese den innimellom. Mange gode tips for å knekke herdighetssoner. Selv om jeg nok ikke kan plante H3 roser, så kan jeg kanskje greie H5 roser - og da åpner det seg en mye større verden av muligheter. H5 er liksom knekkpunktet. Når man hopper opp til H6 går utvalget av planter drastisk ned dessverre.
Mye stein er tydeligvis en god ting : + drenasje, drenasje og drenasje.


Håper det går ant å lese...








Ha det godt! 🌹🌼

6 kommentarer:

  1. Vilken fighter du är som odlar bananer i Tromsö! Du lyckas säkert galant med rosor också!
    Önskar dig en fin påskhelg!/Laila
    PS Hittade dig tack vare TrädgårdsFägring! Hoppas på ett uppsving för bloggandet nu! Det ger so otroligt mycket mer än FB!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Laila!
      Jeg dyrker vel ikke bananer akkurat, men bananpalmen - mest for bladenes skyld og for at det gir en eksotisk look. Det tar visst ca 10 månder for å utvikle blomst og frukt - så det har jeg ingen forhåpning om.
      Ja enig, blogger er mye mer utfyllende å lese og gir mer innblikk i hager.
      God påskehelg til deg også,
      Lena

      Slett
  2. Rosor är verkligen en favorit. Finns noog sorter för alla lägen och zoner.
    Läste någonstans att en man som odlar långt i norr varje höst plockade av alla blad på rosorna. Tvingade ner stammarna med tyngder mot marken och täckte med jord/kompost och något täckande och det gjorde att han kan odla rosor som absolut inte klarar det klimatet!
    Tack för att du länkat ditt inlägg till Trädgårdsfägring :)
    Fortsätt gärna!

    Ha en fin påsk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Ja jeg har også lest om han - husker ikke navnet akkurat nå. Jeg tenkte å kjøpe boka hans, men må finne navnet først :)
      Jeg prøver meg frem med roser som er hardføre først, så skal jeg prøve lavere zoner etterhvert,
      God påske,
      Lena

      Slett
  3. Dette var en meget interessant artikkel! Antar sol hele dagen også har mye å si. Sjøl har jeg omtrent samme jordforhold som henne; små og store steiner som gir svært god drenering. H3 kompenserer her for mye skygge.
    God påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heia!
      Ja ikke sant?! :) Jeg tenker at det er mye av "løsningen" når man skal prøve å få tl roser i høyere soner. Her i H6-7 må jeg først og fremst få til le. Jeg har god drenering, sol og varme varierer sterkt fra sommer til sommer.
      God påske!
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...