Etiketter

onsdag 28. mars 2018

Linselus i lokalavisene

Hagen min i media.

Første gang jeg hadde besøk i hagen min i 2013, var det av venninne Lina Livsdatter som da jobbet som fotograf i avisa Nordlys. Hun er også veldig glad i chili.

"Hus med fred og gro"

Artikkelen ble skrevet i august/september så hagen var litt loslitt på det tidspunktet.

Blomsterbedene er blitt mye større og bredere siden den gang

Link til artikkelen her


Litt senere kom denne artikkelen i juni 2015 i Tromsøavisa ITromsø.



 Hehe til venstre står jeg ved siden av en heller stusselig 'Opal' plommebusk. Den har da vokst litt mer siden, men ikke mye. H4 er det vel ikke helt her. Dessuten er det blitt et mye større blomsterbed rundt den.


Her gror Lena både mais, bananpalmer og gresskar

Skulle Lena Brustad fått bestemme hadde nok klimaet i Tromsø vært et litt annet. Men tross en lang vinter, er hagen hennes fylt av både spiselige og estetiske vekster hver sommer.

*********************

Denne sommeren skal det bli andre boller med mye større drivhus. Herremin som jeg gleder meg.


Og endelig har hageprogrammene 'Hagen min' begynt på Nrk. Gleder meg til å se alle programmene - og det er ekstra arti for oss i nord at de også har med hager fra denne landsdelen, ikke bare H1 og H2 hager. Joda, man kan alltids få masse inspirasjon, men ellers kan jeg ikke helt relatere meg til disse hagene fordi de har en totalt annet klima å jobbe ut ifra. Likevel gleder jeg med til å se Anne Amundsen sin hage som har bloggen hagen vår siden hun er en av de hagebloggerne jeg følger selv.


Fortsatt god påske!🌞🌞🌞

6 kommentarer:

  1. Hei Lena!

    Aller først så inspirerende at du lenker til bloggen min. Ja, vi har et helt annet klima. Vi har H3-H4, men i vinter tror jeg hagen må tåle H5- H6. Det er ikke vinteren som er farlig for plantene, men våren som aldri kommer, selv om lyset sier kjør på. Plantene er klare for å vekkes, men det bør de la være nå. Sola varmer på dagtid, snøen smelter rundt røttene på busker og trær og så kommer -10 -12 grader om natta. Det er skummelt.
    Å dyrke i store deler av Norge er risiko, men jeg kan ikke unnvære det.
    For mange år siden studerte jeg i Tromsø og bodde i et kollektiv på Håpet. Etter å ha vært hjemme på ferieog kom tilbake var nobohagen full av sommerblomster. Et fantastisk syn.
    Tromsø blir aldri H1 og det blir ikke vi heller. Om vinteren hviler staudene og da kan det være nesten så kaldt som det bare vil.
    Det er veldig spennende å se hva du får til.
    Fortsatt god påske! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Nei Tromsø blir aldri H1, men hadde jeg fått til H5 (med le og god drenering) så åpner det seg med en gang en helt annen verden med plantevalg. Vel - det går an å drømme. Jeg kan heller ikke la være - så jeg får bare bekjempe frustrasjonene he he.
      Jeg skjønner at barfrost og, lave temperaturer om våren er et problem hos dere. Vi har veldig sjelden barfrost, problemet er heller for mye snø.
      Utfordringer har vi alle på hver vår måte, men det er jo det som gjør det så arti også.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena

    Så morsomt at du har været i aviserne:)
    Det er altid sp godt når nogen går forrest, og ja, måske giver andre gode ideer?

    Ha en glad påske

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Jeg må bare prøve. Går det ikke, så går det ikke. Erfaringer gjør man seg uansett.
      Glad påske til deg også,
      Lena

      Slett
  3. Så artig å lese om deg da! Jeg kan godt forstå din frustrasjon over at det bare blir vist fra hager med lave klimasoner. Det er H4 her, men det hjelper ikke så mye alltid det heller. Nå er det 80 cm med snø her som ikkevil smelte, for -8 er ikke akkurat mildvær. Vi må holde ut!
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Ja jeg savner litt mer høyere soner både i hagebadene og programmene. Jeg synes de svenske hagebladene er litt flinkere til å ha med hager fra H4 og oppover, selv om det er mye fra Skåne der også :) Derfor blir det ekstra arti når de har med innslag fra innlandet sørpå og Nordland, Troms og Finnmark.
      Målte 1,5 meter på flatmark her i dag, men akkurat over + på termometeret.
      -8! Da er det kaldt hos dere. Ja hold ut. Crokusene blomstrer om 4 uker :)
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...