Etiketter

fredag 23. mars 2018

Uendelige solneganger

For en vinter! 😍

Dag etter dag med strålende solskinn, mange mange kuldegrader - men LYS!! Vi har hatt den kaldeste vinteren siden 1998 hørte jeg i går. Hvis resten av året blir like bra som 1998 da skal ikke jeg klage. Den sommeren lagde noen eplekjekke nordlenninger t-skjorter der det sto "Blir det varmar no så flytte æ sørover". Tar gjerne en sånn sommer igjen. Det triste er at det får vi ikke vite før sommeren er over. Ingen fimbulvinter her iallefall. Sola har såvisst vist seg på himmelen. Endelig begynner det å smelte fra takene også selv om det er sinnsykt mye snø enda.



Utsikten fra verandaen

Helt greit med snø :) Ingen fare for at staudene fryser.

Litt juksepåskestemning.





Sånn har nå dagan gått. Plutselig dumpet det ned 50 cm snø - så kom sola igjen. Helt forunderlig. Sånt er vi ikke vant med. Begynner det først å snø eller regne så varer det vanligvis i ukesvis.😱

Inne på planterommet er tomat, agurk chili og paprika godt igang. Jeg har som vanlig fått lus på plantene og strever med å spraye på hvitløk/chili/grønnsåpe/olivenolje mixtur. Det hjelper ganske godt, men tar ikke lusa helt.
Paradisspinner skal snart prikles ut, og blodbegerplantene vokser støtt og stadig. Nå så jeg nettopp at løvemunn har spirt og kjempeverbena, samt endel forskjellig prydgress. Jeg blir like lykkelig hver gang jeg ser det spirer i ei potte.

Etter påske tenker jeg å starte opp i drivhuset. Dagene er like lange og straks litt lengre enn nettene og refleksjonen fra snøen gjør at det blir mer enn nok lys. Må bare få hengt opp bobleplasten så er vi igang.

God Påske!🌷🌷🌷

6 kommentarer:

  1. Hei!
    Det er en vanvittig fin tid som ligger foran oss. Det må være deilig å kunne begynne i veksthuset. Her det meldt ganske kalde netter. Så vi må nok vente. Her spirer det også. Sådde løvemunn i går.
    God påske! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Jeg isolerer med bobleplast og snøen isolerer faktisk også hvis det blir kalde netter (noe det alltid er her helt til langt ut i juni).Løvemunnen og stangselleri har allerede spirt. Jeg må ha gjort noe riktig i år! :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena.
    Nydelige bilder. Jeg ser at dere også har mye snø. Her begynner det å minke. Vinteren har vært lang og kald, så nå håper jeg at våren er i anmarsj. God påske til deg også.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise!
      Ja og nå har vi fått enda mer snø!! Det kommer ikke til å minke på ei stund - men i dag var det i alle fall + grader for første gang siden januar.
      Fortsatt god påske :)
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena

    Jeg tror også på en supersommer, det synes jeg altid vi får når våren kommer sent:)

    Og din sne skal jo også først væk, mon ikke et par gode regnvejrsdage klarer det?

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Jeg ønsker meg heller 3 måneder med jevnt 20 grader for å smelte snøen - men det er vel litt mye å ønske? he he
      Fortsatt god påske,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...