Etiketter

fredag 24. januar 2020

Årets staude

Da er jeg igjen kommet til den uhøytidlige kåringen av årets staude. I år var det ingen over (bokstavelig talt) eller ved siden. En soleklar vinner!

 Det måtte naturligvis bli min fantastiske 'Cleopatras nål' - 'Eremurus Robustus' på latin.


Lite ante jeg at de sjøstjernelignende knollene jeg plantet høsten i forveien skulle bli så fantastiske. Jeg hadde prøvd noen orange året før, men de kom bare litt opp og vokste ikke noe mer. Det kan hende de sto for tørt. Jeg skal prøve de en gang til på en ennen plass i hagen.

 

På høsten 2018 la jeg knollene på en seng av grus for god drenering og blandet jord og grus og hadde over de. Etterpå la jeg et godt lag med løv over.

 

 Spenningen var til å ta og føle på da noe alienlignende begynte å vise seg gjennom laget med løv om våren.

 

Rene kunstverket!

 

Et blomsteremne!!😍

 






Nydelige blomstre på nært hold

 

Skal si de skapte høyde i bedet. Nå håper jeg på flere blomsterspir til sommeren.

 

 Kattemynte, roser, rot og eremurus.

 

Her er de avblomstret men fine lell.

 

 Frøstandene var omtrent like dekorative i solnedgangen.


Enda står de rakrygget i all snøen ute. De har heller ikke bukket under for all vinden eller snøen (nå 96cm!) hittil!!
Av tre knoller var det to som spirte. Så nå blir det spennende å se om de overlever nok en vinter. Jeg har tatt inn noen frøkapsler og tørket de. Skal prøve å så de og se om de spirer. Er nok en tolmodighetsprøve det antar jeg.

Oppdarering fra i dag 25 januar. Sola skinner på snøen for første gang i 2020 og Eremurus står enda stolt i snøen.

Ønsker alle hagevenner ei riktig god helg,
Lena.

12 kommentarer:

  1. Hei Lena!

    Så flott den ble! De har jeg aldri prøvd før.
    Imponerende høyde på den, og spennende om den kommer igjen.

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Ja jeg er like spent som dere :) Det vil vise seg til våren.Den har hatt bra snødekke i hele vinter-så forutsetningene er gode.
      Ha en fin kveld,
      Lena

      Slett
  2. Så flott staudevalg og planteportrett, Lene. Jeg har aldri hatt kleopatras nål, men den var virkelig en fristelse. Ha en fin helg, hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin!
      Tusen takk! :)Ja det er bare å plante. Dere i lavere H-soner får nok til de med mer spennende farger lettere enn meg.
      Ha en fin kveld,
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena.
    Så flott den er. Kan godt skjønne at du valgte den til årets staude.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne Lise!
      Ja den overgikk alle mine forventninger. Jeg liker planter som gjør mye ut av seg. Det er ikke så mange sånne for min klimasone.
      Ha en fin kveld,
      Lena

      Slett
  4. Hei Lena

    Lækker sag! Hele slægten Eremurus er spændende.
    Jeg har selv prøvet E. himalaicus ved huset i Värmland. Den skåd også imponerende fra den imponerende rod - som en stor søstjerne!
    Men det er år 2 som er afgørende, klarer den sig selv? Det håber jeg ligesom dig:)

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      oki da blir det spennende for oss begge å se om de kommer tilbake. Jeg vet ei dame som plantet denne i H6 som fikk mange spir den påfølgende sommeren. Så da er det håp!
      Ha en fin kveld,
      Lena

      Slett
  5. Så flotte de ble! Det er sikkert til fordel for overvintringen at du har snødekke. Krysser fingrene for at de kommer igjen til våren.
    Jeg har aldri forsøkt, men ble veldig inspirert av bildene dine :)
    Hadde jeg vært en Kleopatras nål, hadde det ikke vært tvil om at jeg ville gjort alt for å komme tilbake til både de vakre naboene, sjøutsikten (ikke rart den ble høy) og vakre solnedganger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gerd Ellen!
      He he tusen takk! Ja den kunne beundre utsikten hele sommeren. Det hjelper definitivt med stabilt snødekke. Nå har akkurat det vært litt ustabilt denne vinteren, men det har likevel ligget snø over akkurat den hele tiden. Da er det håp for sommeren. Så arti å kunne inspirere her oppe i "isødet" :))
      Ha en fin kveld,
      Lena

      Slett
  6. Wow, for en spennende plante, og så bra at den står oppreist i vinden. Flott "sjøstjerneløk" også, den har jeg aldri sett. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Tusen takk! Den må være ster for vind, så det er bare å prøve. Jeg har dog støttet den litt.
      Ha en fin kveld,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...