Etiketter

lørdag 25. januar 2020

Lady Emma Hamilton

På tide med ny rose...
Denne har strengt tatt ikke stått ute en hel vinter plantet i jorda, men har overvintret to vintre i potte under verandaen og i uoppvarmet drivhus. I sommer plantet jeg den ut i et bed sammen med en kaprifol.

Turen er kommet til
LADY EMMA HAMILTON.
Jeg finner ingen opplysninger om denne rosen i Damms store roseleksikon, så jeg henter opplysninger fra nettet.

Foredlet av David Austin og presentert i 2007.
Orange blomstre med sterk, fruktig, geranium og te duft. Ca 120 cm høy og ca 90 cm bred. I følge "help me find" er den USDA sone 5b - omtrent det samme som H5 her i Norge.

Oppkalt etter den vakre elskerinnen til Lord Nelson for å minnes 200 års jubileet for slaget ved Trafalgar.

Lady Emma Hamilton. 

🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼


Jeg er stadig på utkikk etter orange eller aprikosfargede roser så jeg prøver ut de jeg tenker muligens kan gå. Jeg har enda en plante med Lady Emma i tilfelle den ene ikke overlever vinteren der den står. Jeg har imidlertid pakket den inn i strie. Jeg prøver også ut Westerland, som også er orange, som jeg har skrevet om HER

 Fargen varierer veldig med været. Noen ganger er den mer rosa og andre ganger ordentlig orange. Duften er nydelig. Knoppene er mørkere orange før de åpner seg, men fargen falmer ikke noe særlig når den springer ut. Bladverket er mørkegrønt, litt rødlig, blankt og friskt.

  Hos meg har den enda ikke blitt noe særlig høyere enn drøye 50 cm. Kanskje den vokser litt mer når den kommer ut av potta?

 

 

Her har jeg plantet den ene planten sammen med en kaprifol og limegrønn alunrot. Så da blir det spennende å se hvordan den greier seg der. Det bør være god drenasje der den står og ganske skjermet for vind (i den grad det lar seg gjøre hos meg).

Det er mulig det er litt lite jordvolum for den - selv om det er mye mer enn i potta - så det kan bli litt tørt. Jeg må bare passe på å vanne og gjødsle rikelig - plantene har jo fri tilgang til jord. 

 

Her har den fått de første snøkornene på seg. Den blomstrer selvsagt helt til frosten.

 Blomstene holder seg godt i frysetørret tilstand.

 

Takk for alle kommentarer til siste innlegg om årets staude. Veldig koselig💖
Ha ei fortsatt fortreffelig helg, 

Lena

4 kommentarer:

  1. Hei Lena,

    Det er en nydelig rose, men den har jeg aldri prøvd før. Derimot hat jeg hatt Westerland, og den burde gå hos deg. Den er H5 tror jeg. Fint med limegrønne heuchera.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Ja jeg har Westerland også. Har skrevet om den i et annet portrett. Prøver ut forskjellige, og har vel funnet ut at austinrosene er herdigere enn man tror.
      Ha en fin kveld,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena!
    Det er godt at navnet til vakre elskerinner, kan brukes til noe annet enn å være bare navnet til en elskerinne. En rose kan leve nesten evig. Sjekk rosa 'Peace'. Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja du sier noe - jeg har vel også sjelden hørt om en legendarisk stygg elskerinne ha ha.
      Jeg har vurdert Peace også ja.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...