Etiketter

mandag 27. januar 2020

Fordelen med snø

Jeg klager nok mye over den lange vinteren, men akkurat snøen har jo sine fordeler. Hadde den bare ikke ligget så veldig, veldig lenge utover våren. Det er nok på grunn av snøen at jeg faktisk får til endel ting som trosser herdighetssonene. (not to mention...at jeg legger alt annet maksimalt tilrette 🙈) 

I dag - den 28 januar, går sola opp kl 09:53 og ned kl 14:01. Dagene blir drøye 15 minutter lengre hver dag. Det er nesten som om noen slo på lysbryteren. Vi har mellom 80-90 cm snø allerede. Det meste av snøfallet får vi i februar/mars og noen ganger i april. Så det er bare å stålsette seg for mye snømåking enda.

De siste dagene har det vært bikkjekaldt. Idag har det vært -12 grader på det kaldeste. Det er kaldt her på kysten hvor det alltid er et drag i lufta.
Derfor måtte jeg gjøre noe for å beskytte rosene mine. Ja det er der snøen kommer inn. Den er den beste beskyttelsen overhodet! Så i går var det ut med spaden for å dekke til etter beste evne. Drivhustaket måtte også måkes av.

Jeg hadde også en jobb å måke meg inn i drivhuset. Døra satt bom fast, men jeg fikk den da opp tilslutt.

Utsikten mot sør/vest er upåklagelig. Drivhustaket i forgrunnen.

 

Her har New Dawn (tv) og Flammentanz (th) fått ekstra dyne mot kulden.

Tenker Polstjärnan satte pris på denne dyna. Den fryser jo ned hver vinter/vår.

 Samme Polstjärnan med utsikt mot Ersfjorden og rosa himmel.


Rosebedet med granbar og snø. Jeg skal måke enda mer løssnø rundt rosene for å beskytte de enda mer.

 

 Her er Lady Emma Hamilton godt pakket inn i strie og snø.


Dagene er enda korte og solnedgangene flotte i klarværet. Et fly tar av fra Langnes flyplass rett nede på sletta under oss. Eremurus robustus i siluett mot himmelen.

 

En av pasientene mine fra Syria kom med en masse frø til meg. Hun har jammen skjønt det 😁! Hun fortalte at de ofte bruker basilikum i bedene for at den skal spre duft mer enn å bruke den i maten! Jeg tror jeg må lære henne at man har mer nytte og glede av den i maten!
Her er mye spennende å prøve. Nå skal det såes. Jeg er alltid litt treg med å komme i gang.

En liten hyllest til snøen denne gang 🌧️
Ha en fin kveld,
Lena



8 kommentarer:

  1. Hei Lena

    Du har så ret, sne isolerer bare så godt, i Värmland kaster man sne op af husvægene, det virker!
    Morsom med disse eksotiske frø, og du har jo drivhuset:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Ja heldigvis har jeg drivhuset. Snøen legger seg automatisk oppetter veggene her og isolerer også husene godt.
      Ha en fin dag,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena!
    Det er godt man kan bruke snøen til noe virkelig nyttig. Det er utrolig at det går så fort mot lysere tider. Over en time på 4 dager er mye.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja heldigvis går det fort - for det er mørkt altfor lenge. Mørketida blir ikke noe lettere etterhvert som man blir eldre heller. Da er det godt med en avstikker til syden :)
      Ha en fin dag,
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena!
    Utrolige mengder med snø. Sånn hadde vi det i fjor og året før der, men nå er det helt bart (enn så lenge). Jeg er egentlig litt misunnerlig på all snøen du har, for dette som er her nå er ikke vinter.
    Snø isolerer veldig godt, og du er heldig som har så mye av den akkurat nå. I mai er jeg ikke misunnerlig mer ;)
    Flotte frø!

    Ha det godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Ja når det er -10 grader og sterk vind er jeg glad for godt snødekke - det tilsvarer vel effektiv temperatur på godt under -20!
      hehehehe jeg forstår godt at du ikke er misunnelig i mai eller forsåvidt juni også. Jeg er ikke begeistret jeg heller da!
      Ha en fin dag,
      Lena

      Slett
  4. Hei Lena.
    Snøen isolerer godt. For 2 år siden hadde vi en lang kuldeperiode uten snø. Da gikk det mye. Mye snø hos deg. Her har vi ingenting.
    Flott utsikt.
    God tirsdag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise!
      Nei snø er vel mangelvare i hele sørnorge i år. Men her derimot, har vi så det holder. Akkurat nå er jeg gled for det fordi det er bikkjekaldt!
      Ha en fin ettermiddag,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...