Etiketter

søndag 24. mai 2020

Back in the game


Da var jeg tilbake igjen.....
Det har ikke vært mye å skrive om de siste månedene annet enn snø, snø og atter snø. Jeg orker ikke å være sutrekjærring hele tiden. Det blir bare litt for mye klaging og ikke så mye annet.
Nå har vi da sannelig hatt sammenhengende tre dager med finvær og tosifrede grader. Da blir hagelivet litt lettere å leve.Jeg har bare sjekket innom instagram innimellom og holdt meg litt vekk fra andre sosiale media. Det har egentlig hjulpet godt 😊.
Mai har jo frem til 17 mai vært omtrent like ille som april. Mellom 11-16 mai fikk vi ikke mindre enn 60 cm nysnø!! Slå den. Jeg bare gav meg ende over. Det blir liksom kort sommer når snøen på plenen tiner til St Hans, når en i utgangspunktet har kort kort sesong.
Må bare vise noen bilder:

Dette er faktisk 12 mai.

 


Fra i dag - 24 Mai. Vi har enda 1- 1,5 meter snø enkelte steder, men det nye opphøyde bedet foran drivhuset har tint frem - med litt god hjelp.
Alt av levegger og støtter er skjevt og skakt og må bygges på nytt. Busker er brukket og grener knekt.
Det er ingen overdrivelse når jeg sier at jeg ikke kan rake plenen før til St Hans. Men nå kan det være at det blir supervarmt (20 grader) til pinsehelga. Det sier iallefall meteorologene - så det kan jo hende!?🙏🙏

Noen barflekker har jo tint frem hist og pist - og i dag kunne jeg endelig ta bilde av noe som blomstrer ute i hagen min også. Sånn ca 2 måneder eller mer etter alle andre.....

Snøstjerne i all sin prakt!




Itoh peonen som jeg kjøpte i fjor og plantet i det nye bedet, kommer opp idet snøen tiner. Gleder meg til å se de store blomtene. Kan hende jeg prøver med på trepion også. Det sies de skal være herdige til H6.

 

 Til tross for at den står midt i snøen så holder syrinen på å sprette bladene sine. Det er ingen tele i jorda - den ble dekket av 70cm snø i midten av oktober og der har den ligget siden.






 Islandshyllen er klar for å åpne sitt skjermende bladverk mot nordøsten. Den begynner å vokse seg til nå og utgjør et betydelig windbreak.

 

Dette ser bare så snålt ut. Selja har sprunget ut med gåsunger og begynner å få løv - midt i snøhaugen.

 

Morelltreet blomstrer i drivhuset og jeg har vært flittig bie med pensel. Nå håper jeg på noen få moreller senere i sommer 💖

Drivhuset buler i veggene av planter som trenger å komme ut til avherding. Til nå har det ikke vært noen plass å sette de pga all snøen og det har i tillegg vært kuldegrader om nettene. Men nå tenker jeg at jeg kan begynne så smått.

 I år fikk jeg endelig satt dahliaknollene i potter i rett tid - så nå har endel av plantene blomster og blomsterknopper. Håper på dahliafest i sommer.

 

Bortsett fra å måke snø for å hjelpe våren, så har de siste dagene blitt tilbragt på denne måten. Tulipanene er selvsagt drevet frem i drivhuset.

Nå håper jeg på andre tema enn snø de neste månedene. Det kan jeg bare håpe og ikke love, for det er ikke uvanlig med ei snøskur eller ti i juni også. Men nå har vi gjort unna 8 måneder med konstante lavtrykk, så det kan jo være en viss sjans for litt finvær.

Ha ei nydelig ny uke,

Lena.














6 kommentarer:

  1. Hei Lena.
    Du har hatt grunn til å klage å bære deg. Her snødde det 12 mai, men ingenting imot det dere har der nord.
    Nå får vi håpe at snøen forsvinner fort og våren for alvor kommer hos dere.
    God ny uke.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne Lise
      Ja vi får satse på tropevarme fremover nå som plaster på såret :)
      Ha ei fin kveld,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena

    Ja, En god omgang sommerregn så ville sneen ikke have mange chancer. Men dst lader til at varmen erv taget helt til nordpolen og smelter isen der....
    Kan godt forstå du har valgt at slappe af de sidste par dage:)
    Vi håber det bedste

    Ha en dejlig uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten.
      Ja det har hjulpet å ikke følge med hva hagefolk lengre sør gjør. Men nå ser det ut til å bli litt bedre her også.
      Ha en fin kveld,
      Lena

      Slett
  3. Det er utrolig for en vinter og vår dere har hatt i år, håper det blir skikkelig varmt sånn at snøen smelter fort. Jeg intervjuet Dragland en gang, lurer på om det ikke var jord på snøen han anbefalte, for å få den til å smelte fortere. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Jo jord og aske er trikset. Jeg gjorde jo det, men så snødde det 60 cm opp det igjen - da hjalp det ikke så mye liksom. Tok lang tid før det tinte frem igjen. Nå har jeg vært flittig med spaden for å hjelpe til.
      Ha en fin kveld,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...