Etiketter

søndag 7. november 2021

Vinterforberedelser og snekkerier

 Jeg rekker visst bare å skrive et innlegg i måneden. Ja ja - det er jo bedre enn ingenting. Jeg synes jo det er gøy å se tilbake hvordan hagen har utviklet seg de siste årene - så jeg kommer definitivt å fortsette med hagedagboken min - selv om instagram er mye kjappere.
Snøen som kom tinte vekk igjen og det ble mildvær. Men dagene er veeeeldig korte nå så det er umulig å få gjort noe i dagslys om ettermiddagene. Jeg forbanner den personen som kom på at vi skal drive å stille klokka til vintertid!

Onsdag denne uka hadde jeg litt kort dag og det var oppholdsvær så løvet hadde tørket litt opp. Jeg fikk da raket løv og lagt rundt endel rosebusker og stauder. Men endte likevel opp med hodelykt før jeg var ferdig.


Fikk endelig laget en vindskie over drivhusdøra. Tenkte jeg skulle være avansert og fancy og skråsage planken for å få rett vinkel mot gavlen. For å si det sånn så var det godt jeg hadde mye material å ta av før jeg fikk det til🙈. Etterpå fikk jeg lagt silicon på oversiden sånn at ikke vann trenger ned på baksiden. Nå håper jeg at døra holder seg litt tørrere og ikke slår seg så mye som den har gjort. I dag har jeg i tillegg sprøytet siliconspray på hengsler og karmer.
Jeg funderer på om jeg skal male døra i en kontrastfarge til sommeren. Den må iallefall males/beises - både på innsiden og utsiden.


I dag har jeg også vasket vinduene innvendig. Det blir ganske mye grønske og skitt i løpet av sommeren. Grønnsakshagen er utvidet med to nye pallekarmer. Da blir det mere å plante i til neste vår. Det gledes!


Ellers har jeg fått beskyttet det som skal beskyttes av roser og stauder. Jeg har jo gått bananas denne høsten med planting og flytting av busker og stauder. Derfor må jeg beskytte de litt ekstra etter den tøffe behandlingen. Jeg prøver med igjen med å få solhatt til å greie seg over vinteren. Så i år prøver jeg med mulch av grus rundt plantene og isoporkasser over sånn at de står helt tørt hele vinteren.
Solhatt i novembersol
Her har den fått beskyttelse
Her er det solhatter til venstre og austinrosa 'Lady Emma Hamilton' som står til høyre med god beskyttelse. Den var litt pjusk - så jeg tenkte at den skulle få litt ekstra pleie første vinteren. Alle roser, busker og trær er bundet opp før snøen kommer.

Jeg prøver igjen med wallflovers -men denne gangen skal jeg dekke de med en gang jeg tar av boksen. Sist ble de brent av lyset og døde momentant!
 
Disse to bjørkene står rett ved siden av grønnsakshagen - og gir litt for mye skygge. Siden naboen toppet de (i beste mening for at de ikke skulle sperre utsikten for oss), har de blitt så tett i krona. Jeg har forsøkt å tynne de ut i flere omganger. Jeg skal vente til det blir mere snø til vinteren sånn at jeg rekker høyere opp. Det vises nesten ikke at jeg har tatt ganske mye.


Prydgresset som er en hagerørkvein, calamagrostis 'Karl Foerster', er vakkert også om høsten. Jeg skal anskaffe flere sånne. Dette er litt for liten til å dele enda synes jeg.

 

Jeg har også satt en isoposkasse over rosa 'Westerland'. Den frøs helt tilbake i vinter og jeg var sikker på at den var gått ut, men så kom den jammen med et skudd, men ingen blomst. Derfor litt ekstra pleie denne vinteren

Alperipshekken er fin langt ut på høsten. Jeg skal plante flere planter i front der jeg fjernet nikkesyrinen sånn at hekken skjermer den stygge kummen. Nå håper jeg plantene får bedre lysforhold neste sesong.




Akeleiefrøstjernen er også fin om høsten selv om den er avblomstret. Gir høyde og struktur i bedet.



'William Baffin' har enda en liten knopp å by på. Bildet ble tatt 31 oktober. Den har ikke slått ut enda, men fin å se på likevel.



En litt sliten peon 'Coral Charm' blomstrer enda 31 oktober til tross for kuldegrader. Disse må være sentblomstrende selv om det har vært en iskald sommer i år.


Hagerørkvein i solnedgang.

Vi fant ut at dagene er omtrent like lange som ca 5 februar nå. Altså egentlig nært mørketid. Jeg tente litt flere lys i drivhuset i dag. Skal ta inn rosestiklingene som står der, men tenkte de skulle få det litt kaldt først sånn at de går ordentlig i dvale. De skal så stå i råkjelleren sammen med dahliaknoller og poteter. Der er det passer mørkt og kaldt.

Ønsker alle lesere ei riktig god helg;
Lena🍃🍁🍂








10 kommentarer:

  1. Hei Lena!
    Endelig et menneske som sier noe fornuftig om klokkeskruingen. Jeg er så enig, for nå er det mørt så alt for tidlig. Den timen utgjør så mye om ettermiddagen.
    Isoporkasser er veldig smart å bruke til isolasjon. Da tror jeg nok at din solhatt vil klare seg.
    Så bra at du fortsetter med bloggen din. Jeg synes det er så fint å kunne lese hvordan du har det langt opp mot nord. Jeg er imponert over alt du får til å klare seg hos deg. Det gjelder å ikke gi seg. Sånn holder jeg også på her. Vi ønsker alltid å utfordre klimasonene der hvor vi bor ;)
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Tusen takk! ja vil vil vel alltid utfordre sonene uansett hvilken vi hager i :)
      Jeg håper isoporkassene vil gjøre forskjell - vi får se til våren. Ja vintertiden er en uting rett og slett.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Så flink du er med snekkerier. Jeg liker heller ikke det må å stille klokken, forstår ikke poenget. Her er det mye regn og vind om dagen, så har knapt trødd ut i hagen, men jeg går og jobber med spesielt ett prosjekt i hodet. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg.
      Tusen takk! Artig å bygge ting og tang. Her er det så mørkt at man ikke ser hagen annet ienn i helgene.
      Så spennende med det spesielle prosjektet. Sånt pirrer nysgjerrigheten :)
      Ha en fin dag,
      Lena

      Slett
  3. Jeg forstår godt du ikke når mere end ét indlæg om måneden, du har jo rigeligt at gøre med alle vinterforberedelser - endda med pandelampe!
    Vintertid er jo faktisk den "rigtige" tid så det er sommertiden der skal afskaffes hvis vi skal have lidt orden på det hele:) Måske var det bedre om vi simpelthen gik i hi om vinteren...

    Fine billeder og flotte projekter!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Ja det blir travelt når aøt skal pakkes sammen i løpet av ei lita uke.
      Det er mulig at vintertid er den "riktige" tiden - men for oss som bor så langt øst i verden er sommertid den riktige tiden. Vi ligger nesten en tidssone før dere i Danmark og i Oslo - for ikke å snakke om vestkysten i Norge.
      Ha en fin dag og god helg,
      Lena

      Slett
  4. Låter som en härlig dag och att du fått gjort massor. Jag hämtar inspiration där och ska ta mig ut. Har inte haft lust de sista dagarna. Härligt solsken i bilderna!

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei carina.
      Så bra at jeg kan inspirere! :) Man har ikke alltid like mye tiltakslyst. Nå er snart solen borte for i år og ser den ikke igjen før 21 januar - så nå er det mørkt.
      Ha ei god helg,
      Lena

      Slett
  5. Jeg er også sterkt for sommertid hele året! Litt av en jobb du har med å beskytte plantene. Prydgresset er flott på denn tiden!
    Ha det godt!
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Ja for oss som bor så langt øst i Norge er jo sommertiden den "riktige" tiden. For når solen står høyest på himmelen om sommeren - så er kl 12. I motsetning til vintertid - da er kl 13 når sola står høyest. Så for de som bor i øst Finnmark er det jo helt tullete.
      Ha ei flott helg,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...