Etiketter

lørdag 18. desember 2021

Advent og snart jul

 Tiden flyr......
Jeg rekker liksom ikke helt å komme i gang. Har ikke den helt store inspirasjonen i år - ei heller energien. Sliter med overgangsalder og søvnproblemer. Det, i tillegg til full jobb - så blir det ikke overskudd til så mye mer. Vi får se om det ikke blir litt mer fart i damen, når det blir litt lysere. Skal i alle fall prøve å få satt opp juletreet og pyntet litt mer til jul. Greide tilslutt å få lagt lyslenke rundt det lille treet jeg lagde ved inngangsdøra.
Så har jeg i kveld fått krydret ribba og lagt den i fryseren - så nå er den klar til opptining lillejulaften. Så noen småting har jeg da fått gjort.

*****

Mørketiden er over oss og når det er overskyet, er det ikke dagslys i det hele tatt. Har tatt endel bilder midt på dagen i dag for å illustrere.

Dette er fra Telegrafbukta i Tromsø 26 november, mens det enda var litt lys. Man kan se noen isbadere i sjøen. Det er IKKE meg, så tøff er jeg ikke!

Lagde meg "juletre" av granbar, et kosteskaft og litt mose til dekorasjon. Det tok meg mange uker før jeg endelig i dag fikk surret ei lyslenke rundt den. Jeez - det går ikke akkurat unna.....

Men har da i allefall fått hengt opp adventsstjerna og adventskalender.

4 desember var jeg ute på Sommerøya sammen med jobben - på julebord.
Nydelig lys og nordlysshow på veien utover
Tromsdalstinden sett fra Kvaløya

Nordlys over Hillesøya.

Bilder tatt fra hagen i dag - midt på dagen. Nå har det heldigvis kommet mer snø i løpet av dagen. Det trenger plantene før det blir mye kaldere igjen.






Rognebær og valmuekapsler

Drivhuset for noen dager siden. Bildet er med vilje overeksponert sånn at det ser lysere ut. Koselig med lyslenker og snø.

Plantene inni drivhuset har greid seg godt gjennom den lange kuldeperioden vi har hatt. Men så har de heller ikke vært utsatt for effektiv temperatur. Det har vært ned i -19 i effektiv temp pga vinden.

Sentrum er ekstra lyssatt i år. Helt nydelig synes jeg 😍

Utsikten fra kontorvinduet mitt midt på dagen. Gleder meg til lys kommer inn utenifra. Man blir ekstremt trøtt av kunstig lys hele tiden. (se bort fra rotet på kontorpulten🙈!)


Da passer det å avslutte denne førjulsposten med røde amaryllis som jeg fikk av en av pasientene mine.

God advent og førjul til alle.

Lena🌲

Kanskje jeg rekker et lite innlegg til i desember.....


6 kommentarer:

  1. Nydelig bilde fra Telegrafbukta, og av nordlys, da!
    Synes du har fått gjort en del, jeg. Sånn er det med energien. Den kommer og går gjennom livsepokene.
    Ha en fin 3. advent!
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Irene.
      Tusen takk! Joda får da gjort litt om gangen på denne tida. De skal likesom være lystbetont og da gjelder det å ikke lage seg for mye arbeid.
      Energien kommer nok med lyset :)
      Ha en fortsatt fin advent,
      Lena

      Slett
  2. Fine bilder fra naturen og ikke minst nordlyset. Drivhuset og snøen lyser flott opp hos deg. Håper energien din snart kommer tilbake.

    Ha en fin adventhelg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randine.
      Tusen takk! Ja energien komme nok med lyset og lengselen etter å grave i jorden igjen.
      Ha fortsatt en fin advent,
      Lena

      Slett
  3. Nydelige bilder! Jeg vet alt om søvnproblemer dessverre. Det er grusomt når en ikke får sove. Jeg synes du rakk mye i fjor uansett, og selv om du ikke blogger så ofte er det alltid hyggelig å lese innleggene dine. Så flott drivhuset ditt er med så mye lys! Ja, mye lys hjelper alltid i desember. Om tre dager snur sola, og det gleder jeg meg til.

    Jeg ønsker deg en riktig god jul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit. Tusen takk!
      Det er liksom ikke så mye å skrive om på denne tiden av året - derfor blir det også litt langt mellom innleggene.
      Ja når søvn er så viktig, så er det så kjipt at man ikke får sovet ordentlig. Haper det retter mer på seg etterhvert.
      Jaaa snart solsnu - herrrlig! Da går det rette veien igjen!
      Fortsatt god advent og god jul.
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...