Etiketter

torsdag 19. mai 2022

Tredje omgang med vår i 2022

 Kanskje er den endelig kommet - våren. Jeg vet snart ikke hva jeg skal tro!? Det er tredje gang det blir mildvær nå og nå håper jeg at det ikke blir så mye mer snø som legger seg på bakken og kuldegrader på dagtid. Jeg ble jo skikkelig revet med i slutten av april da staudene begynte å komme opp av bakken og vårløkene ordentlig begynte å vise seg. Det var nesten ikke snø igjen på plenen. Jeg trodde på en tidlig vår.

Sånn så det ut 23 april - jeg hadde spadd snø utover for at snødeponiet (kan sees såvidt til venstre i bildet) skulle tine fortere.

    

 

 Så fikk vi en kuldeperiode igjen. Ikke så uvanlig det, men jeg trodde ærlig talt ikke at det skulle bli full vinter. Mannen min hadde skiftet til sommerdekk på bilen! Det ble faktisk -8,5 grader ei natt.
Og når det først begynner her så varer det gjerne i mange uker. Folk ble rimelig desperate og sykt værsjuke. Ikke minst jeg.

Dø snø - døøøøøø!

*~*~*

Heldigvis hadde mannen min bestilt en ukestur til Alicante for mange måneder siden - så vi kunne rømme og unnslippe snøen litt i det minste. Gu så innmari deilig!
Så mandag den 9 mai, dagen etter vi kom hjem ble det erklært snørekord for mai med akkumulert 55 cm snø på 9 dager. Da hadde de ikke regnet med all snøen som kom siste uka i april. Så antakelig akkumulerte det ca 70-80 cm de to ukene!🙈

*~*~*


Fredag den 13 mai var det tint såpass igjen at jeg kunne begynne å rake plenen. Det er jo tungt arbeide, men sjelebot å bare kunne begynne å gjøre NOE i hagen.



Så var det pånytt å prøve å avherde de mest hardføre plantene. Tulipanene i potter fikk komme ut. De varer lenge når det er såpass kaldt.


Morellbuskene blomstrer voldsomt og jeg har etter beste evne prøvd å pollinere, men ingen slår innsektene i den jobben. I går tømte jeg utvannet, gammel kumøkk oppi pottene - for bladene ser klorotisk ut og jeg skjønner ikke hvorfor. Så jeg tenker det skal jammen ikke stå på foringa. Mulig jeg tar knekken på begge plantene, men de lever nå enda.


Alpeklematisene mine har stått under verandaen i potter i vinter og det har de heldigvis overlevd. Jeg skal bygge pergola i sommer som de skal få klatre på. Det er så deilig å se noe som skyter knopp.

 

Så kom nasjonaldagen - 17 mai, da man skal ut på gata i bunad og rusle rundt og kose seg.  I stedet fikk vi nok en negativ værrekord i mai. Hva skal en si? Jeg satt og fyrte i peisen hele dagen. Gikk ikke ut.

Jeg tror det er vanskelig for de fleste å forstå hvor kaldt +0,1 grad er når det er vind og snø i tillegg - for man blir våt.
Men kalkulatoren kan regne ut hva 0 grader med 13m/s tilsier.... jo minus 7,9 grader. 

Men nå......håper jeg det er over. I dag har det vært sol i hele dag og yr mener det skal være i allefall noen dager med tosiffrede grader fremover. Hvis det blir sånn, så kommer det til å eksplodere i grønt og stauder som fyker opp av jorda - for de er allerede på vei til tross for været.





Crocusene blomstret allerede enkelte steder for 4-5 uker siden, og nå blomstrer de fremdeles.  De første vårløkene blomstrer med skarpe farger og nå lyser jammen blåveisen opp i skråningen også.
Tenk om vi hadde fått noen uker med litt over 10 grader, helst 15. Da hadde alt kommet skikkelig i gang med blomstring.
Jeg håper som alltid på en god sommer - men fasiten får jeg ikke før i september. Men med flere negative værrekorder både i fjor og hittil i år - så må det vel kunne bli litt varme og da snakker jeg om skarve 15 grader og sol. Jeg spør ikke om mer🙏

Ønsker alle ei riktig god helg,
🌼Lena

4 kommentarer:

  1. Hei Lena!
    Jeg tenkte faktisk på deg i dag, for jeg syntes at det var lenge siden du hadde skrevet noe på bloggen din :)
    Det gjelder å ha trua hos deg nå! Her har det vært iskaldt og tørt så lenge at våren her er veldig forsinket. I dag ble det litt varmere og det ble hele 20 grader. Vi får begge håpe at det blir bedre vær fremover.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Lena Brustad

      tor. 19. mai, 22:48 (for 10 timer siden)

      til Marit
      Hei Marit.
      Så koselig at du tenker på meg 🥰. Ja det har ikke vært så mye å skrive om- for det meste bare negative værrekorder. Så avventer til det er noe positivt å meddele også.
      Det triste er at hvis vi får finvær så får dere dårlig vær- for det er sjeldent fint over hele landet. Skulle ønske det var litt bedre fordelt over hele landet.
      Ha ei riktig god helg når vi kommer så langt,
      Lena

      Slett
  2. Det er hårde odds du har deroppe mod nord, og når man så forsøger at lave havebrug som vi andre flere tusinde kilometer mod syd, så skal man næsten blive skuffet. Jeg forstår din utålmodighed og irritation over flere tilbageslag med sne og frost! Det er både irriterende du ikke kan komme igang med din have, men også som du siger: man bliver værsjuk! Din myrdede snemand på terrassen er dog et sundhedstegn:) Du har hverken mistet modet eller din humoristiske sans endnu.
    Og så må man jo glæde sig over at krokus blomstrer (igen!) sammen med blå anemoner og andre små hårdføre vår-vækster. Jeg beundrer din egen hårdførhed og stædighed, når du spreder sneen for at få den til at tø! Optimisme skal der til.

    Håber dit forår varer ved denne gang!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
  3. Får håpe at det virkelig er vår hos dere nå, vi har jo egentlig ingenting å klage på her når det gjelder kulde til tross for at vi syns vi har hatt en kald vår så har det i hvert fall vært pluss grader. Jammen meg bra dere fikk den turen til syden. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...