Etiketter

søndag 19. juni 2022

Snart midtsommer og litt prosjekter

 Snart er det jammen midtsommer igjen. Og som vanlig føler jeg ikke at sommeren helt har begynt. Jeg skal tross alt ikke klage i år. Det har ikke vært så verst siden midten av mai. Vi hadde ei uke i begynnelsen av juni med 6 grader, regn og kuling før det ble tosifrede grader - og da er jeg ganske fornøyd. Og så har det faktisk ikke regnet så mye etterpå!! Hagen begynner å bli frodig og jeg har klippet gresset tre ganger allerede!💚

 

Hagen 10 juni.
Jeg holder stadig vekk på med avherding av sommerblomster og stauder. Jeg har allerede plantet ut cosmos og kjempeverbena (verbena bonariensis)

 Nå er det definitivt tulipantid. Jeg har replantet endel løker fra i fjor sommer - og selvsagt kjøpt endel nye. Det er deilig med alle disse knæsje fargene!

 Dette er fra i dag. Jeg synes jeg var heldig med denne blandingen.


 

Alpeklematisene mine er i gang med blomstringen. Jeg har endelig fått sansen for disse søtingene. Jeg gir ikke opp å få til storblomstret klematis, men disse skal få klatre opp en rosebue som jeg holder på å lage. Ja - i allefall skal en av de få klatre i den.

 

Rugosahekken min vokser seg større og større for hver dag. De to siste tilskuddene er litt små enda, men 'Roseraie de L'Hay' har jammen knopp der jeg kan skimte litt farge. Hadde ikke forventet roser på den og 'Rotes Phänomen'. Men ellers er det små roseknopper på Louise Bugnet, Prairie Dawn og Prairie Magic. Det er bare å glede seg!

 

 I drivhuset vokser det hele fire! moreller 😄 Jeg har allerede spist disse to og de smakte nydelig. Jeg har også plantet jordbær i ampler i drivhuset og har allerede spist noen jordbær. Skal si dere det er luksus på denne tiden av året i Nord-Norge!

 🌺🌺🌺

Og så....har jeg tatt fatt på dette området. Det er bare sykt mye ugress. Jeg tror jeg kjører alt på fyllinga. Det er for mye rotugress til å prøve å kompostere. Tenker å legge på duk og legge elvegrus på det meste av dette området. Så kan jeg ha potter med planter og ett eller annet - kanskje noe vannspeil. Vi får se.


 

Så har jeg begynt på pergolaen - eller roseportalen. Jeg skal i allefall ha en alpeklematis til å vokse her. Så skal en av stolpene beplantes med humle. Jeg har ei 'Alchymist' rose stående til venstre for den venstre stolpen. Tenker jeg skal prøve å la den klatre der - men har ingen forhåpninger om at den skal leve noe særlig lenge i min hage. Den vil ganske sikkert bli byttet ut - men enn så lenge så skal den få en sjanse.
Er litt usikker på om den blir for høy? Har ikke bygget den helt ferdig fordi jeg ikke greier å bestemme meg for om den må reduseres litt i høyden?

🌼🌼🌼

I dag har jeg endelig tatt fatt på ugressområdet ved inngangspartiet. Det har sett helt sørgelig ut lenge nå. Så jeg fjernet alle hellene, ugresset og tok av duken med alle ugressrøttene. La på ny duk og kjørte x antall trillebårlass med singel som jeg la oppå duken.
Så prøvde jeg å organisere alle pottene med tulipaner og stemorsblomster litt a la Claus Dalby. Ble iallefall en grei nivåhenving. Mannen min mente det skulle ikke så mye til 😂

 


Må si jeg ble ganske fornøyd med resultatet. Må prøve å bytte ut noe med sommerblomster etterhvert som tulipanene blomstrer av.




Kristian, mannen min, og nabo Kim-Tore har nesten bygget ferdig trappen mellom husene våre i dag. Den kommer til å hete "Spansketrappen" i mitt hode he he. Ser for meg at det her kan plasseres endel fine krukker også


Håper at temperaturen fortsetter å holde seg over 10 grader sånn at hagen fremdeles fortsetter å utvikle seg.

Ønsker alle ei flott ny uke.
Lena🌻





5 kommentarer:

  1. Hei Lena

    Jeg blir alltid så imponert over alt hva du tross alt klarer å dyrke frem hos deg. Du har jo til de grader klima i mot deg 😉
    Fantastieke krukker ála Dalby!
    Jeg er sikker på at morellene smakte godt i drivhuset. Spansketrappen ser flott ut!

    Ha det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Tusen takk for det. Jeg gjør jo så godt jeg kan og prøver å lure det til på best mulig måte. I år har ikke værgudene vært helt imot meg - så da går alt så mye bedre :)
      Morellene var supersøte og gleder meg til å sette krukker i spansketrappen :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Det blir en fin klätterställning för rosor och klematis men vågar du sätta humle i samma? Här i mitt klimat är humle helt oregerlig i sin tillväxt. Snygg förändring vid din entrésida och den gemensamma trappen ser ut att bli en härlig plats.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina.
      Jeg tenker å plante humle i en stor container uten bunn sånn at den ikke sprer seg i bedet. Men humle er en av de beste klatreplantene i mitt klima - så derfor vil jeg bruke den. Den gir et veldig frodig inntrykk når den har vokst seg til.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Thank you Rere!
    Have a lovely day;
    Lena

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...