Etiketter

fredag 15. juli 2022

Blomstring i juli


 Jeg sa jeg skulle komme tilbake til blomstring i hagen senere. Vel nå er det litt senere. Og dermed tid for et lite bildedryss av blomstrende planter. I dag har vi øsepøseregn og knapt nok 10 grader, men det skal bli bedre om noen dager så da stresser jeg ikke.
Det er så mye som blomstrer nå - og så tidelig på grunn av den fine sommeren vi har hatt i år.
Jeg holder enda på med alle prosjektene mine, men skal oppdatere litt mer etterhvert.

Louise Bugnet åpnet roseballet 1 juli i år. Det er den desidert tidligste rosen i hagen min så langt. Det kan hende at den får konkurranse etterhvert som jeg "pådrar" meg flere kanadiske roser og andre mer hardføre sorter.


Neste rose ut var 'Prairie Magic' (tror også den går under navnet Prairie Peace) - også en kanadisk rose. Å du store som den har blomstret. Gleder meg til den blir kjempestor.


Omtrent samtidlig åpnet 'Hansa' sine første roser i rosehekken - som forresten utvikler seg kjempefint.

Litt etter kom 'Wasagaming' i gang - fullstappet med knopper. Den fargen mot den mørkere 'Hansa' blir bare helt nydelig.


'Roseraie de l'Hay' ble plantet i fjor høst - også en del av rugosahekken. Men denne er enda kjempeliten. Til tross for det, har den vartet opp med mange roser! Den ligner ganske mye på 'Hansa' i farge, kanskje en anelse mørkere. Nå venter jeg bare på 'Rotes Phänomen' skal blomstre - også den plantet i fjor og har mange knopper. Den er enda mørkere.
Men - alle har kjempegod duft og det har jeg merket i år siden det ikke har vært så mye vind (ikke siden mai).


Så kom en annen favoritt i gang - 'Frühlingsduft'. Den er også overlesset med knopper og har holdt på ei god stund nå. Det er så innmari herlig med roseblomstring såpass tidlig i juli.

 

Rett ved siden av i espaliet står 'Kystkviterosa' - 'Suaveolens' og blomstrer med like mange blomsterknopper. Denne dufter også kjempegodt - og har litt blåfarge i bladene.

 

Moyesii rosa 'Kristine' har bare en blomst foreløpig. Den kan bli kjempestor, men hos meg står den veldig i skyggen og i bare stein og grus - så den skal få en bedre plass sånn at den kan vokse til sitt fulle potensial. Jeg har sett noen i Tromsø på opptil 3 meter. Humlene elsker de åpne blomstene.

 

 Og endelig har Hurdalsrosa åpnet sin første blomst. Jeg må huske på å vanne den ekstra innimellom. Den har så tett bladverk at det ikke kommer så mye nedbør ned mot rota - det glemmer jeg og jeg ser at den har endel lus. Men den er full av knopper.
Jeg venter enda på endel andre roser som har bristeklare knopper. Jeg tipper det ikke er lenge til jeg ser farge på 'Alchymist' og 'Rose de Rescht' med flere.


Lavendelen som jeg replantet i fjor var jeg spent på om den likte sitt nye sted. Det ser ut til å ha fungert godt. Nå har vi hatt en usedvanlig god sommer - i allefall sammenlignet med de siste 10 årene - så det kan jo være derfor den er så fin og frodig og er full av blomsterknopper. Den trenger enda noen litt varmere dager før den blomstrer ordentlig. Pr i dag er det såvidt jeg kan se litt farge. Jeg bruker å legge hånden på steinene for å kjenne om de magasinerer varme - og det gjør de.

 

 

 

 

Staudene er også kommet igang med blostring. Noen var tidlig og noen er litt senere. Jeg har kjøpt inn flere hosta og alunrot som jeg skal ha i skyggen bak drivhuset (nordsiden) og geranium 'Rozanne' som jeg tenkte jeg skulle plante under den hvite ungarske syrinen. Jeg har løftet kronen på den sånn at det slipper til mer lys.


En av staudefavorittene på denne tiden er rosekragen. Den er bare så flott og gjør seg enda bedre når den er plantet tett.

  


Jeg liker jo sterke farger i orange, skarp rosa og cardinalrødt. Så denne gleder jeg meg alltid til den skal blomstre - brannliljen. Hardfør og nydelig.

 

 Den duften som disse martagonliljene gir i hagen er bare helt eksotisk. De er så nydelige. Mine hybrider som jeg replantet i fjor ble pisket ihjel av vinden vi hadde i mai. Jeg tror av ca 25 skudd var den kanskje bare 4-5 som greide seg. Men de har bittesmå blomstre.

 

Jeg elsker fargen på geranium 'Sirak' er. Den er skarp rosa med mørkerosa striper. Blir ganske høy ca 40 cm. Helt nydelig til underplanting under rosene. Den skal jeg fortsette å dele sånn at jeg får mange planter. Jeg delte den i fjor høst.


Her er den sammen med gudeblom.

 

 

Nikkesyringen som jeg grov opp i fjor høst - med veldig lite rotsystem blomstrer faktisk!! Jeg trodde ikke den ville overleve. Det er tydeligvis mindre stress for plantene å bli flyttet om høsten når de likevel går i dvale. Kan i allefall se sånn ut.

 

Så har faktisk endel sommerblomster begynt å blomstre også i motsetning til i fjor. Da endte de som kompost i september etter at de hadde stått og sturet siden i mars/april når de ble sådd. Sånne hageår er ikke morsomme. 


Sommersolhatt/Rudbeckia



Erteblomster er noe jeg må ha hvert år.




Fargen kommer ikke helt frem på disse cosmosene. De er dypt kardinalrøde og kjempestore! Jeg har vært flinkere å gjødsle staudebedene i år. Begynner endelig å få taket på det der med gjødsel. Det har tatt sin tid!



Alliumene er stort sett avblomstret nå, det samme er liljen (som ble forkultivert i drivhuset). Nå står pionene for tur. De er ikke så tidlige å blomstre her hos meg. I andre sine hager bruker jo pionene å blomstre før rosene. Staudebedene er i allefall frodige. Marikåpen sørger for frodighet.

Dette ble et langt innlegg med mye bilder, men det er vanskelig å begrense seg. Jeg blir jo så revet med når været vil være på min side :)
I morgen skal det bli oppolds så da må jeg ut å rake litt og legge litt beleggningsstein. Har kjøpt inn alt jeg trenger så det er bare å sette i gang.

Ha ei flott helg dere,
🌻Lena🌻

5 kommentarer:

  1. Hei Lena!
    Så mange flotte roser du har. Det er så hyggelig å lese om at du har hatt bra vær denne sommeren. Jeg skulle gjerne hatt litt av regnet hos deg, for her er det krisetørke.
    Det er fint at du har lykkes med lavendel. Jeg har etter hvert fått plantet mange lavendel her, og de begynner øyeblikkelig å blomstre. Duften og fargen på de er så fine.
    Ha det godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Huff ja for mye eller for lite er ikke greit noen av delene. Lavendelen liker jo at der er tørt da og varmt. Ja enig - de er veldig fine. Mine begyner å få fargenå. Jammen ikke verst i juli til å være her.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Det var vel nok et fint indlæg med masser af skønne roser, sommerblomster, liljer og stauder! Et helt plantekatalog:) Men det bedste af det hele er den haveglæde der lyser ud af hvert eneste ord! Dejligt du har fået så godt vejr i år at alle dine planter faktisk lykkes med at vokse og blomstre. Tillykke! Nu bærer dit kæmpe arbejde frugt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Ja det er så myyye artigere å ha hage og drive med hagearbeide når det ikke alltid er motgang. I år har det vært morro å se ting utvikle seg som man håper. Ja det synes sikkert på hele meg - og hagen :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
    2. Hei Lena! For en flott samling med roser. I år er det ikke så verst roseblomstring her. Det skyldes nok ny jord i fjor. Liker veldig godt bedet med lavendel. Det blomstrer fint hos deg. Det er en god følelse å lykkes og ha været på sin side.
      Ha det godt! Anne

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...