Etiketter

fredag 8. juli 2022

Drømmevær og prosjekter

 For noen fantastiske uker vi har hatt mer eller mindre sammenhengende siden 19 mai. Nå er vi tilbake til normaltemperatur, men det er iallefall tosifrede grader og da er jeg fornøyd. Det er heldigvis ikke så kaldt om nettene heller - ligger på ca 9 grader. Nå har vi fått masse regn etter varmeperioden og plantene trengte det tydligvis. Men jeg sier ikke nei takk til temperaturer mellom 15-20 grader igjen.
Juni endte som forventet godt over gjennomsnittet de siste 30 år temperaturmessig, med 1,8 grad over snittet. Det var bare 28,5 mm nedbør. Normalt er 58mm, men vi hadde liten storm den 7 juni (og bare mellom 3,9-11,3 grader) som tok knekken på marthagonliljene mine. Håper de kommer tilbake sterkere neste år.


Rosene har begynt å blomstre og noen er nye av året. Denne plantet jeg i fjor høst og gledet meg hemningsløst til den skulle begynne å blomstre. Jeg bare elsker aprikosfargede roser, men de er sjelden særlig hardføre. Denne er det! 'Prairie Magic' heter den og er en av de kanadiske rosene. God duft har den også. Kan nesten ikke vente til den vokser seg stor.



Jeg skal komme tilbake til blomstring og planter i neste innlegg.
Jeg har jo minst tre prosjekter på gang samtidlig.....Men har i det minste nesten fått gjort ferdig området bak drivhuset.
Jeg begynte med å rydde dette området i fjor i mai. Her hadde jeg egentlig stuet bort en hel masse rot og det hadde blitt overtatt av ugress og noen forvokste rips og solbærbusker.
Jeg fikk ryddet så mye rotugress jeg greide, men kjerringrokken får jeg ikke bukt med. Vet ikke hva man skal gjøre med det. Hele dette området jeg bor i er jo infisert av det.
Jeg fikk lagt heller og laget gangvei ved drivhusveggen, satt opp flere plantekasser mot støttemuren, plantet flere rugosaroser og to kirsebærtre.

Mai 2021

For en drittjobb🙈

 

Nå denne uka fikk jeg laget ei ramme til et bed som skal være her. Her kan jeg bare ha enten sommerplanter eller stauder. Kan ikke plante roser eller busker siden takraset fra drivhustaket kommer ned her og jeg tråkker rundt for å fjerne snø om vinteren. Alt sånt som man må ta hensyn til når man bor i snørike områder.

Jeg har satt opp en "rosebue" bare sånn freløpig for å se hvordan det ble. Den skal stå her men den skal rettes opp og støpes fast sånn at vinterstormene ikke tar den.
Her har jeg fylt jord og gammel kumøkk i rammen og plantet georgier, zinnia og løvemunn.



Jeg skal legge heller hele veien langs pallekarmene - også forbi der jeg står og tar bildet. Har vært en hemmelig plass og hentet grus som jeg legger under hellene. Jeg regner med at kjerringrokken vil komme seg igjennom duken jeg har lagt. Så jeg få bare luke....

Her har jeg fått fylt på med singel i resten av området. Her står sola på når det er finvær og det kan bli varmt i vestveggen av drivhuset. Jeg håper stein og singel kan magasinere varme. Til høyre for buen skal jeg plante en liten alperipshekk for å avgrense dette området. I bortkant av bedet skal jeg mure opp en liten mursteinsmur mot grønnsakshagen - så blir det et lite eget rom her. Muren skal også fungere som windbreak for vind fra vest og sørvest. På buen tenker jeg at enten humle eller alpeklematis skal klatre. Så har jeg en stikling av rosa Frühlingsduft som jeg tenkte å la klatre litt opp høyresiden av buen.

Alt dette har jeg laget av restmaterialer (bortsett fra betonghellene).

Så nå er det bare å grave og støpe fundament til muren 😊.

 ~~~***~~~

Samtidlig har jeg ryddet på nordsiden av drivhuset - også infisert av ugress. Enda en drittjobb. Må ta det litt etter litt ellers ødelegger jeg ryggen. Det er sinnsykt tungt. Jeg har kjørt vekk utallige poser med ugress og ugressrøtter allerede og det er nok igjen enda.


Sånn så det ut i midten av mai. Jeg hadde akkurat fått satt inn to lufteluker/vinduer i nordveggen av drivhuset.


Jeg måtte ha stolen der for å sitte og hvile ryggen innimellom. Har kjørt bort mange trillebårlass med små og større stein og en hel masse rammel. Det går fremover.


Her har jeg nesten fått ryddet alt, men har enda en del igjen. Hele området til høyre skal også taes, men jeg tar en ting om gangen. Her tenker jeg å lage en oval plen med kant rundt og skyggebed med stauder på nordsiden av drivhuset. Der skygger syrinen for ettermiddagssola. Staudene som står i pallekarmene kan jeg ikke flytte på før til våren - så jeg lar den biten vente til neste år.

Det er så deilig å se et og et område bli litt mer ryddig og ha en liten plan om hvordan det skal se ut tilslutt.
Jeg er så overrasket over at syrinen som jeg flyttet i september ser frodig og fin ut og blomstrer. Vel, den fikk jo en god sommer etter mishandlingen.
Så nå er det bare å fortsette å rydde, men gjør det litt innimellom andre ting - for det er ikke det mest lystbetonte akkurat.
Nå skal det visst slutte å regne noen dager og litt mer behagelige temperaturer igjen (ca 17 grader). Det blir deilig.
Så får jeg bare spise litt Ibux hvis ryggen blir for ille😂. Man er jo ikke 25 lenger selv om jeg av og til innbiller meg det he he.

Ha ei flott hagehelg alle og tusen takk til alle dere som kommenterer - det er så gøy😍

Lena🌺



12 kommentarer:

  1. Så godt å lese at du har fått mye bra vær i det siste. Her har vi også mye bra vær, men vi får for lite nedbør. For en jobb du har gjort! Sånne drittjobber vet jeg alt om, og ikke for å snakke om kjerringrokk :( Den vokser overalt her også, og den er umulig å bli kvitt. Det eneste jeg ser som er mulig er å legge dobbel barkduk over der den kommer opp. Men det er ikke mulig overalt, og da er det bare luking som gjelder. Ferskenfargede roser er så fint!
    Ha en fortsatt fin sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Det skal mye til at vi får for lite nedbør her. Somregel får vi alt for mye - men så langt i sommer har det vært passe. I dag fikk vi en finværsdag igjen med litt over 17 grader. Varmt nok når tungarbeid skal gjøres og deilig å sitte i sola på verandaen innimellom.
      Ønsker deg ei fin uke,
      Lena

      Slett
  2. Du er flittig - og stædig - men det er jo tydeligt du har en plan i hovedet som du arbejder hen imod. Godt du har haft fint vejr i juni. Man kan jo se det skrider fremad, og det bliver så dejligt når det er gjort! Alt hvad du laver skal jo kunne holde til store snemængder, og jeg kan se dit drivhus også er vældig solidt bygget, så du skal tænke i helt andre baner deroppe nordpå:) Jeg er imponeret over alt hvad du laver og din rose føler sig tydeligvis hjemme i haven!
    Kjerringrok er padderok på dansk, og den er svær at slippe af med! Jeg har læst den mest vokser hvor jorden er næringsfattig, så det kan være det bliver bedre når du får anlagt plæne og bede. Vi har næsten fået den udryddet i vores køkkenhave.
    Spændende at se hvor langt du er kommet næste gang!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Ja det kan godt tenkes at det er pga næringsfattig jord at den trives her. Jorden er generelt næringsfattig i dette området. Isen etter istiden lå lenge her vet du :) Men jordsmonnet er generelt ikke særlig dypt sånn som i Sør Norge.
      Jeg har en plan i hodet - ikke på papir, men håper det kan bli sånn circa som jeg ser det for meg - etterhvert.
      Ja vi må tenke stødige strukturer her som vi har så mye snø og vind. Eller blir det bare ødelagt of g det er så kjedelig.
      Tusen takk, jeg øsnker deg en dejlig uke :)
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena!
    Jeg banner kanskje i kirka når jeg sier at du er heldig som har roteplasser du kan rydde opp og lage/skape nye hagerom.
    Du får til så vanvittig mye. Drivkraft!!. Roser har jeg nesten gitt opp. De får alltid ett eller annet.. Prøver om igjen og om igjen.
    Alle hellene og grusen du har tilført lagrer jo også varme.
    Rygg er vitig både i og utenfor hagen!
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne.
      Neida - jeg skjønner at det kan være, hva skal jeg si, -utfordrende - å ha en helt ferdigetablert hage. Men jeg må si at jeg ser frem til at jeg har fått sånn nogen lunde orden på de forskjellige områdene i hagen. Så kan jeg begynne å kosentrere meg om samplantinger osv.
      Jeg vet at dere i sør strever endel med soppsykdommer ol på roser. Det er jo for kaldt til sånt her. Jeg har hatt rust på ei rose en gang. Neste år var det borte. Her strever vi generelt med klimaet - men i år må jeg si at vi har vært velsignet med været. Da blir det vel 10 år til neste gang (hjelp!)
      Ha ei ny flott uke,
      Lena

      Slett
  4. Hei Lena.
    For en jobb du har gjort. Skal si du står på. Viktig å passe på ryggen. Ta gode pauser . Dårlig rygg vet jeg alt om. Nydelig med roser. Her er det mye roseblomstring i år. Godt at dere har fått varme. Det er dere vel unt.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Tusen takk. Ja jeg minnes at du har skrevet om at ryggen har hindret deg i å hage så mye som du har lyst til. Jeg har noe som heter spondylolisthese i ryggen - og den misliker sterkt at jeg holder på sånn. Men akter ikke å la den styre meg. Så jeg holder nå på - men ja - pauser er viktige.
      Det er deilig med det været vi har hatt denne sommeren. Endelig vil plantene vokse.
      Ha ei fin ny uke,
      Lena

      Slett
  5. Det er så fint at dere har hatt så bra vær, virkelig fortjent. Jeg liker også aprikosfargede roser. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg.
      Ja endelig kom det en bra sommer og alt er mye artigere med hele hage greia.
      Aprikos eller ferskenfarge på rosene synes jeg også er nydelige. De finnes ikke så mange som er herdige -så jeg må få tak i de som finnes.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  6. Så spennende å se alle prosjektene dine. Riktig ståpåvilje der i gården. Også så fint det blir. Du har lik rosebue der som vi har her. På vår klatrer en Lykkefund rose. Lykke til videre. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Liv.
      Tusen takk! :) Ja det mangler ikke på prosjekter i år. De fleste tror jeg kommer i havn, men noen må nok utsettes til neste år - når jeg er litt realistisk. Wow klatrer Lykkefund på den samme rosebuen? Jeg tenkte den ble for spinkel? Da tåler den tydeligvis litt likevel. Så bra!
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...