Etiketter

onsdag 5. oktober 2022

Før og etter bilder - sommeren 2022

 Jeg må si at jeg er fornøyd med min egen innsats etter denne sommeren. Har fått gjort mye, selv om jeg selvsagt ikke fikk gjort alt jeg satte meg fore. Har sammenfattet litt av de prosjektene jeg har fått ferdig med før og etter bilder. Synes det er veldig tilfredstillende å se for min egen del - håper andre også synes det.

 

1. Prosjekt

I vår var drivhusfronten sliten og preget av vind og vær. Dører og vinduskarmer ble skrapet og pusset og malt. Jeg beiset også endel av panelene rundt vinduene. 

 Jeg ble kjempefornøyd med fargen. Den ser litt mer turkis ut på bildet enn den egentlig er. Jeg malte også døra på innsiden og fikk endelig også lagt lister rundt døra på innsiden. Nå må jeg bare få lagt lister på de to nye småvinduene som snekker Rolf satte in for meg i mai.

 

2. Prosjekt

  Dette har jeg jo skrevet om før og nå begynner gresset i ovalen å bli skikkelig tykt og grønt. Neste sommer blir det gressklipping.

 Jeg gleder  meg til alle staudene og rosene vokser seg til i bedene rundt.

 

 

3. Prosjekt  

Vestsiden av drivhuset sånn det så ut i juni 2021. Da hadde jeg allerede holdt på med mye ugressrydding. I fjor sommer fikk jeg lagt hellegangen inn mot drivhuset.

 

Sett fra samme sted i juni 2022. Heller er lagt og singel er kjørt på. Jeg har laget et lite opphyd bed for sommerblomster. Rosebuen er enda ikke fundamentert.

Rosebuen er fundamentert, enda et opphøyd bed er laget for rose og klematis og to alperipsplanter som skal lage en liten hekk. Teglsteinsmuren er kommet opp og steinmosaikken er lagt.

4. Prosjekt

Teglsteinsmuren ble et eget prosjekt denne høsten, men fundamentet støpte jeg tidligere på sommeren.

 I og med at terrenget heller nedover mot støttemuren, måtte jeg lage fundamentet i forskjellige høyder. Artig å bryne hjernen litt.

Ferdig murt og med stolpesko.

 Ferdig mur. Planken mot drivhuset er tatt ned. Den måtte til for å holde stolpen i vater. Jeg skal legge en lengre planke lik den som ligger oppå muren for å holde vann unna teglsteinene.


5. Prosjekt  

 Hagen sett mot nord i ca 2009

Nesten samme utsikt i 2013


 Usikten høsten 2021.
Jeg trenger både å bremse vinden og ha noe mer vertikal interresse i hagen, pluss at jeg trenger noe å ha klatreplanter på.



Da ble rosebuen eller pergolaen ferdig og det gjør noe med hele hagen med en gang. Romfølelsen blir helt annerledes. Jeg har plantet Achymist rosen , Klematis 'Dr Ruppel' og Kaprifol på venstre side. På høyre side er det en humle, en villvin og en klatrerose 'Lykkefund'. Har plantet alt dette fordi jeg ikke regner med at alle disse overlever :)
I bakgrunnen sees den grå kompostbingen som jeg har flyttet til en ny plass. Her skal det bygges et hageskur neste år.




Utsikten mot sør-vest sånn ca 2009.



Samme utsikt mer rett mot sør i 2022.


6. Prosjekt


Dette partiet ved siden av ovalen er litt lavere da terrenget også her går nedover mot støttemuren. Så jeg valgte å terrassere her for å lage det litt mer spennende. Samtidig måtte jeg ha stigning på gangvegen fra drivhuset opp mot ovalen


Jeg bygget opp med kantstein og fortsatte med heller inn mot plantekassene med rugosahekken (til venstre) og fylte på med singel for å få en rolig flate.

Så kom det morsomste av alt og det var selvsagt steinmosaikken i gangveien  fra vestsiden av drivhuset og opp mot ovalen.



Så fikk jeg plantet sveitservierne mine i det terrasserte bedet - sammen med to rosa roser og kattemynte. Blir så spennende å se til neste år. Nærmest står ei rød kanadisk rose.

 

7. Prosjekt

Inngangspariet var det første jeg gikk løs på i vår. Det så mildt sagt helt for jæ#@... ut! Nedgrodd av ugress. Ikke akkurat veldig representativt for hvordan det ser ut på nersiden av huset. Jeg fjernet alle skiferhellene og duken som lå her og grov opp alt av ugress. La på ny duk og fylte på med mengder av singel.




Så prøvde jeg meg på pottedisplay a la Claus Dalby. Skal prøve å snekre noe finere underlag å sette pottene på neste vår.




Jeg har ikke noe bilde av hvordan det så ut før jeg begynte å rydde - og det er sikkert like greit he he. Det ble i allefall myyyye finere. Og dette skal gjentaes til neste år.

 

8. Prosjekt



Så fikk jeg flyttet komposten også - uten å måtte demontere den. Jeg skal bygge på en binge til på venstre siden til neste sommer. Nå er den stappe full av løv og annen kompost. Klar til neste sesong.



Der den sto tidligere skal jeg som sagt bygge et hageskur. Jeg trenger mer plass til å oppbevare potter og alskens hageredskaper. Det begynner å bli lite plass under verandaen.

💚

Så....jammen fikk jeg utrettet ganske mye når jeg tenker meg om - i tillegg til såing, ompotting og planting av planter.
Som sagt så gleder jeg meg veldig å se hvordan ting utvikler seg neste sommer. Det er gøy å se tilbake for da ser man at plantene har vokst både i høyde og bredde og at hagen har utviklet seg masse. Kompostområdet skal forskjønnes mye enda. Har lovet naboen det 😊.
Jeg har jo ganske mange planer klar for neste sommer. Så får vi se hvor mye jeg klarer å gjennomføre.
Nå skal hagen sakte men sikkert pakkes sammen. Jeg har en stor ryddesjau foran meg under verandaen - før jeg får plass til alt som skal inn der før vinteren.
Mens jeg venter på helga og mere dagslys, så koser jeg med meg å rake løv. Det er ren meditasjon.

Ha ei fortsatt god uke,

🌼 Lena 🌼


8 kommentarer:

  1. Bevares så mange prosjekter Lena, og fargen på døra lyser virkelig opp.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martin.
      Tusen takk! Ja det ble mange i år - og blir spennende å se resultatet av det neste år :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena,
    Jeg blir helt satt ut av alt du får gjort! Det har blitt veldig fint alt sammen. Planer er jo halve moroa, men ikke alt blir gjennomført. Sånn er det i høyeste grad her også.
    Steinmosaikken har blitt så fin, og det er mosomt å se alle dine prosjekter. Her har jeg på følelsen av at halve sommeren her har gått til vanning. Men det er jo viktig å holde hagen i live også. Får håpe på litt mer regn i neste sesong :)
    Ha det godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Tusen takk! Ja jeg har vært litt speedy gonzales i sommer :))
      Jeg håper dere får litt mer vann neste år og lavere strømpriser og at vi får en til sånn sommer. Jeg har også flere prosjekter som skal forhåpentligvis gjennomføres til neste år.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Herligt med en masse før-og-efter billeder! Jeg er vild med det hele, og dine fine belægninger, muren, pergolaen og det nærmest 'græske' drivhus giver virkelig et stort løft til planterne! Dejligt med en opsummering fra en meget travl sommer.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Tusen takk! Ja, jeg har vært litt travel i sommer, men det har bare vært gøy å få det til. Jeg er også veldig glad i før og etter bilder. Ønsker meg en til sommer med sånt vær.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  4. Härlig beskrivning av dina projekt och kul att se hur trädgården har utvecklats utifrån era behov. Slutresultaten är så snygga och genomtänkta.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina.
      Tusen takk. Jeg synes det er like gøy selv å se at det faktisk har gått fremover i hagen siden vi kjøpte huset i 2008. Jeg vet ikke akkurat om det er de andre sine behov somer tatt vare på i hagen ha ha ha - antakelig mest mine.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...