Etiketter

søndag 8. januar 2023

Årets staude 2022

 Da var det igjen tiden for å kåre årets staude for 2022. I år falt valget på rosekrage - Tanacetum coccineum. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har valgt den før, for den er en av mine absolutte favoritter. Den dype, kardinalfargede «prestekragen» ser bare så eksotisk ut og er bare så superherdig. Jeg prøver å plante den i store klynger for da gir den en bedre visuell virkning. 

Den blir en 70-90 cm høy og må støttes opp ellers legger den seg utover.

Den finnes også i rosa og lysere farger men jeg liker den dype, røde best. Det har sneket seg inn noen rosa hos meg, men de skal jeg ta bort når jeg får plantet tettere med de røde. 

Jeg har plantet de sammen med Hansarosene i rugosahekken foreløpig, men det kan hende de blir flyttet når hekken vokser seg til. De har stått litt forskjellige steder i hagen frem til nå, men nå har jeg altså samlet de på et sted. På samme sted står også den lilla prydsvinerota og en hvit ridderspore, for å fylle inn litt mellom rosene. 

Det er vanskelig å få fanget fargen ordentlig på bildene.

 

 

 Nyyydelig når de står tett.

 

 


Til neste sommer vil det være fint og ryddig rundt pallekarmene. Gleder meg til det!


Her er en rosa variant.



 

Da er det vel bare å ta fatt på hageåret 2023. Jeg har bestilt masse forskjellige stemorsfrø som jeg tenker jeg skal ha i potter mellom tulipaner og narcisser. Får se om jeg lykkes bedre med narcissene i år. Mistenker de for ikke å være så herdige i potter som tulipanene?
Men først må chili og paprika i jorda. Jeg er alltid litt treg med å komme i gang. 

I morgen er min første arbeidsdag etter jul - det blir vel et sjokk for systemet he he. Men det kan være greit å komme litt mer i rytme igjen. Nå håper jeg achillesbetennelsen går over sånn at jeg kan komme meg ut på ski. Det var jo hele planen med å ha så lang juleferie. Men - det å leve er vel det mest uforutsigbare som finnes - som Ingar Wilhelmesen sier - hypokonderlegen. Holdt på å le meg ihjel da jeg var og hørte på han - jeg kjente meg igjen i mye😅.

Ha det godt hagevenner💖

Lena.


12 kommentarer:

  1. Hei Lena,
    Denne har jeg holdt på å kjøpe flere ganger, men det har aldri blitt noe kjøp. Den er jo så fin i blomsten og i fargene. Hvis jeg skulle velge en staude måtte det bli solhatt. Jeg månevne igjen at jeg fikk kjøpt den rosen 'Old College Centennial 'fra Hesleberg som du også kjøpte. Ferskenfargede blomster er veldig fint. Hvis den har overlevd -19 og barfrost her er det jo et under... Det vil tiden vise.
    Godt nytt hageår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Jeg sliter med å få solhattene til å blomstre - dagene er for lange her om sommeren. Ikke det at jeg har gitt opp, men rosekragen er myyye lettere å få til. Så bra at du fikk tak i rosen! Den er alldeles skjønn og dufter helt fantastisk. Håper inderlig den overlever. Jeg får vel oppdatering?!
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Den røde "prestekragen" er flott Lena. Det forrige innlegget ditt er bare fantastisk. Godt nytt år til deg fra Martin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martin.
      Tusen takk <3
      Ja den er superfin! Godt nyttår til deg også.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Stilig! Og helt sikkert flott i masseplanting. Det hender man plutselig "oppdager" planter man tidligere har ovresett. For min del gjalt det enkle sommeraster, som har mye av det samme uttrykket. Godt nytt hageår!
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Irene.
      Ja den gjør mer utav seg i masseplanting. Jeg har kjøpt frø til sommeraster i år og skal så de straks. Blir et spennende møte :)
      Godt hageår til deg også.
      Lena

      Slett
  4. Nydelig farge på den utkårede. Wilhelmsen er morsom, har bare sett ham på tv. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei ingeborg.
      Ja denne er finfin. Gleder meg allerede til den blomtrer igjen - om ei stund :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  5. De är vackra alla de där kragarna. Men hos mig är de ganska ovanliga dels för att de är väldigt allergiframkallande, dels har jag dålig erfarenhet av kryp som förstör. När jag hade prästkragar förr var det nån larv som åt gångar i blommans mitt och det var inte snyggt. Det var ett vanligt problem. Fr aldrig rosenkragarna det? De är väldigt vackra :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina.
      Nei har aldri merket noen kryp hverken på de hvite prestekragene eller rosekragene. Men vi har generelt lite skadedyr i vårt arktiske klima - det er en av de få fordelene med kaldt klima.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  6. Hei Lena! Nydelig farge. Jeg kan tenke meg at den er fin sammen med sommerblomsten Cosmos 'Double Click Cranberries'.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne.
      Det var en god ide! Da kan cosmosen etterhvert ta over når rosekragen blomstrer av. Det skal jeg jammen se om jeg får til.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...