Etiketter

lørdag 7. oktober 2023

Vinter ❄️

 Så kom vinteren......
Jeg kan ikke si at jeg er overbegeistret, nei.
Det har vært noen hektiske uker i det siste - for å få alt gjort. Jeg hadde på følelsen av at det kom snø tidlig - og jeg fikk rett. Vi fikk 4 måneder uten snø denne sesongen - 8 måneder vinter. Det er i overkant av hva jeg synes er morsomt. Ja, vi hadde 2,5 måned med intensiv, flott sommer og det er jeg takknemnlig for.

Så de siste ukene har gått med til å rydde, kutte opp stauder, fylle komposten, rake løv og plante løker. Det er utrolig hva jeg greier å dra utover i løpet av sommeren - som så må ryddes inn igjen i løpet av mye kortere tid.

Jeg har vært ute og banket snø av busker og roser en gang allerede i dag, men må ut en gang til nå i kveld. For det laver ned tuuuuung snø ute. Det er vel rett før de ivrigste er ute på ski i lysløypa antar jeg. Ja, så mye snør det! Langtidsvarselet sier nedbør og minusgrader hver natt fremover. Det betyr nok at mye av snøen blir liggende.

 

 

 

Min fine rose 'Prairie Joy' har allerede bukket under for snøen. Jeg blir så lei meg. Det er jo masse blader på trær og busker enda - så greinene blir så innmari tunge. For - det er ikke meningen det skal bli full vinter enda!!!


Allerede 21 september var det tegn på at vinteren kommer tidlig.

 

 

Jeg har "panikkplantet" stauder og busker for å få mest mulig i jorda før frosten. Her har jeg plantet bambusen i skyggebedet bak drivhuset. Her er det fint og fuktig for den og den blir godt dekket av snø om vinteren. Så blir det spennende å se om den overlever. Ingen krise hvis den ikke gjør det.

 

Jeg plantet den brokbladete kornellen ved siden av den mørke blærespireaen. Jeg tror det kan bli fint når de vokser seg til.

 

Så ble det en tur til hjembygda, Øverbygd. Nydelige høstfarger ved Råvatnet.


Og i den anledning fikk jeg hentet meg mange sekker med kumøkk fra fraukjelleren som mine besteforeldre hadde da de hadde kyr og sauer. Nå er det yngstebroren min, Roar, som bor på gården, men har ingen dyr. Denne møkka er ferdigkompostert. Eldstebroren min, Geir, hjalp meg å spa opp i poser.
Rene gullet😍!

 

Ei lita stund fikk vi ha noen fine høstfarger. Ble ikke lange høsten i år.


Nedkutting av stauder - for noen er bare så digre at de legger seg utover og blir bare kliss. De gjør bedre nytte for seg i komposten.

 

Jeg har nedskalert antall potter med tulipaner denne høsten, men noen ble det i år også.

 

Og jeg greide å holde meg til én type tulipaner i tønna. Det blir spennende å se. Jeg prøvde meg ikke på løklasagne i år. Det funket ikke i vår - for alt spirte samtidig og da er jo poenget borte.
Her har jeg plantet den orange liljetulipanen 'Ballerina'.


Litt lyseffekter gjør det koselig om kvelden....

 

Her går den store japanlønnen tilbake i vinteropplag i drivhuset. Sekketralle er genialt!



Etoile violette blomstrer og blomstrer. Den er så nydelig💜

 

Isrose.
New Dawn har enda en eneste rose igjen.

 

 

Tusenfryd i snø.

 

 


Da var det bare å ta opp resten av gulerotavlingen. Jeg er meeeget fornøyd med avlingen i år. Jeg hadde 6 1liters melkekartonger jeg sådde i. Både vi og naboene har spist gulerøtter og enda var det så mye igjen.

Nå gjenstår det bare å ta inn hagemøblene og få de prekivert under verandaen. Jeg har enda crocusløker jeg ikke har plantet, men vi får se om det blir såpass mildt igjen at jeg får de i jorda. Jeg har satt ned bambuspinner til alle planter som skal støttes opp.
Men nå må jeg altså ut igjen og banke av snø for å forhindre mer greinknekk.

⛇God helg alle hagevenner⛄

Lena.

8 kommentarer:

  1. Huff og huff sier jeg bare. Vinter nå er jo alt for tidlig. Her har vi ikke hatt frost enda, men den kommer jo før eller siden. Du har hatt det travelt, men da rakk du det meste likevel. Jeg er ikke i mål enda. Så synd med rosen din da.
    Ha det godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Ja dette er virkelig alt for tidlig - og det har ikke blitt mildere enda heller! Kanskje kan det se ut som det kan bli mildere neste helg. Håper å få krokusløkene plantet også.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. 4 måneder sommer og 8 måneder vinter må være hårdt for dig og dine planter! Mange af de arter du dyrker kræver jo nok en længere vækstsæson, og det er trist at grene med blade og blomster knækker når sneen lægger sig. Jeg forstår godt du har super travlt nu!
    Alligevel er dine have efterhånden indrettet så der er noget at kigge på både sommer og vinter, for alle dine fine anlæg giver jo struktur året rundt! I bedene har du nogle fine vækster som man bare må glæde sig til at se igen til næste år. Din drømmehave sover bare en laaang tornerose-søvn:-)
    Jeg synes det er helt fantastisk hvad du kan få til at ske i dine have!
    Det er dejlige billeder også fra hjembygden - og hvilken vidunderlig bunke komøg du har adgang til der! Med sådan en kompost i baghånden kan det aldrig gå helt galt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Tusen takk :)! Ja jeg håper strukturene kan hjelpe hagen og mikroklimaet i hagen etterhvert - og at i alle fall noe stikker opp av snøen om vinteren. Mange av plantene mine trenger nok lengre vekstsesong, men jeg håper at 24 timer med lys i 2 måneder kan kompensere litt sammen med opphøyde bed. Det er uansett artig å se hva man kan få til hvis man legger litt tilrette.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Tenk så rart at dere allerede har tung snø, ikke bare et lett dryss liksom. Det hender vi kan ha litt snøfall og frost her i september, men i år har vi hatt det ganske varmt og regn. Får håpe dere får litt indian summer. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg.
      Ja det er i overkant antimorsomt! Men heldigvis er det meste borte nå, selv om det ikke er mer enn 2-3 plussgrader hver dag (minusgrader på natt). Jeg håper det kommer en mildere periode sånn at jeg får blåst vekk litt løv fra grusganger og raket litt mer.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  4. Uffda. Flotte bilder, men absolutt ikke ønskelig med snø så tidlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martin.
      Tusen takk :)
      Nei det var litt vel tidlig dette.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...