Etiketter

tirsdag 12. desember 2023

Årets staude 2023

Alunrot/Heuchera

Da var det atter engang tid for kåringen av årets staude. I år sto "kampen" mellom martagonliljene og alunrøttene. Etter kron-og-mynt metoden så ble det alunrot/heuchera som ble valgt.
Jeg blir stadig vekk mer og mer glad i bladformer og farger. De utgjør den store forskjellen i hagen når det ikke er blomster som lyser opp og skaper variasjon.

Jeg liker også å kombinere forskjellige bladformer og farger med blomster - og synes egentlig begge deler er like fint. Jeg er spesielt glad i rødtoner og limefarger da disse skaper så fine kontraster til alt det grønne.

Jeg har dessverre enten mistet navnelappene, eller glemt å notere meg navnet på de forskjllige. Så her kommer det et bilderas med enkeltplanter og kombinasjoner.












I dette skyggebedet har jeg plantet mange heuchera og hosta. Det vokste seg fint til denne sommeren. Gleder meg til å se det utvikle seg videre neste sommer - hvis alt overlever...

 










Det ble flott med høstfargene i skyggebedet. Både hostaer, bronseblad og brunnera gav fine kontraster sammen med alunrotplantene.

Så gjenstår det å se om både bambusen og svarthyllen overlever vinteren igjen. Det er bare å håpe. Foreløpig har vi relativt greit snødekke til plantene. Det meldes mildvær, så vi får se om snødyna regner bort. Det bruker da å komme nok snø i løpet av vinteren, så jeg fortviler ikke.

Ha ei nydelig førjulstid og en skjønn advent💜.
Lena



2 kommentarer:

  1. Hei Lena!
    Jeg støtter ditt valg av årets staude. Heuchera har vært en favoritt her i mange år. Sist vinter mistet jeg jeg flere, men da var det barfrost og -19 her i en periode. Det likte de ikke. Hos deg kommer det jo som regel nok snø, så det går nok bra. Svarthyll tåler mye kulde. Jeg har hatt de her i mange år, og de har aldri gått ut til tross for mye kulde. Du har mange fine heuchera, og jeg ser at vi har flere som er like. De passer jo til alt som er av planter, og så er de fine fargeklatter i hagen. Ha en fin førjulstid du også 💜

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Ja vi har sjeldent barfrost - og hvis vi har det, er det ikke veldig kaldt. Det som er problemet med svarthyllen og bambusen er den korte sesongen jeg har her - at de ikke rekker å avmodne helt og vil fryse tilbake eller dø. Det vil tiden vise. Hvis de ikke overlever så er det greit, da vet jeg at blærespireaen er herdig nok og jeg kan bruke den for mørke blader. Det er uansett greit å ha prøvd :)
      Ha ei fin førjulstid du også,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...