Etiketter

søndag 1. desember 2019

Westerland

Da var vi jammen kommet til desember. November har ligget under normalen temperaturmessig, faktisk hele 3 grader under normalen!! Men vi har hatt både kulde og mildværsperioder. Sist natt blåste det så forferdelig at jeg trodde jeg måtte opp og berge leveggen. Det dundret i veggene. Huff!! En ligger bare å venter på den lyden som forteller deg at noe blir ødelangt. Heldigvis var det bare fuglematen jeg hadde hengt opp som hadde slitt seg i vinden. Jeg tenker også på de stakkars rosene som ikke har fått granbar rundt seg enda.

I dag er det rosa WESTERLAND

Jeg prøvde meg på denne i begynnelsen av min hagekarriere - uten suksess. I følge Dragland planteskole skal den være H6, men jeg synes den virker tandrere enn noen av de andre rosene som skal ha lavere herdighetssone. Nå er det jo oftest sånn at orange og aprikosfargede roser ikke tåler hardt klima.

Herdighet H5

(H4-H5 iflg Damms store roseleksikon)

 Høyde ca 1-2 m
Sterk, fruktig duft
Gjenblomstrende moderne buskrose

Foredlet av Kordes, Tyskland i 1969 



Fantastisk fin farge 


 Her er blomstene mer utsprunget

 

 

Her i tango med Rhapsody in Blue.
Westerland kommer senere i blomst enn Rhapsody in Blue og Austinrosene, men jeg er bare så dødsfornøyd med at jeg har fått den til å overleve to vintre. Så får vi se hvor lenge det varer.

Nå håper jeg at den verste snøstormen har gitt seg før jeg får bundet opp granbar rundt rosene. Det hjelper å bremse vinden rundt stammene på rosene sånn at de ikke fryser så mye tilbake - forhåpentligvis.

Ha en fortsatt god søndag og god advent.

Lena.

 

2 kommentarer:

  1. Forferdelig når det blåser sånn, her har vi omtrent ikke hatt vind i høst, men vet jo at den kommer. Har aldri tenkt på det med å bremse vinden med granbar, men det er jo smart. Vinden ødelegger mer enn frost og snø her, faktisk litt om sommeren også. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Det er vinden (+ kulden) som er det største problemet her også. Den må bremses med alle midler man har til rådighet.
      Ha en fin dag du også,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...